”Det som är det värsta är att det inte är någon engångsföreteelse, det här är en utveckling vi har sett i snart ett år”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Klädhandeln tappade drygt 21 procent i februari medan skohandeln föll med 27 procent.

Siffrorna kommer från Svensk Handels stilindex och ska jämföras med månaden innan.

”Ingen verksamhet klarar att tappa 20–30 procent av omsättningen månad efter månad”, säger Mats Hedenström, enligt TT i en artikel på SvD.se.

Till viss del vägs det dramatiska försäljningsraset i fysiska butiker upp av e-handeln, men läget uppges ändå vara allvarligt med handlare som tappat uppemot 50 procent av kunderna.

De hårdare coronarestriktionerna anges som främsta orsak till kräftgången, även modehandeln även under normala förhållanden är svag i Sverige.

ANNONS
ANNONS

Mats Hedenström på Svensk Handel hoppas på att vaccinationerna snabbt börjar fungera och efterlyser en diskussion om konsekvenserna på åtgärderna som ska stoppa smittspridningen av covid-19.

Läs även: Lindex tappar i Q4 men vd ändå nöjd [DagensPS.se] »