Nu lanseras nya BMW 4-serie Coupé som ska vara den sportigare versionen av 3-serien. Den senaste generationen av denna 2+2 sitsiga sportvariant ska fokusera på dynamisk körglädje och utgöra en tydlig differentiering från 3-serien. Vi får vänta till oktober innan den kommer till Sverige.

BMW 4-serien är en sportigare version av 3-serien. Grillen är dock en ”vattendelare”. (Foto: Fabian Kirchbauer)

Nya BMW 4-serie Coupé kommer i fyra modellvarianter vid lansering och toppas av BMW M440i xDrive, som drivs av en sexcylindrig bensinmotor på 374 hk. Detta kompletteras med två fyrcylindriga bensinmotorer och en fyrcylindrig diesel. I mars 2021 lanseras även två raka sexcylindriga dieselmotorer.

De nya bakljusen känns igen från nya 2-serien. (Foto: Fabian Kirchbauer)

Dieselmotorerna samt den sexcylindriga bensinmotorn har försetts med förbättrad acceleration och effektivitet genom BMW:s mildhybridteknik. Med en 48V startgenerator får förbränningsmotorn en extra boost med 11 extra hästkrafter. Samtliga dieselmotorer har även tvåstegad turboladdning.

Karossformen för tankarna till 8-serien.(Foto: Fabian Kirchbauer)

Alla modellvarianter har nu åttastegad Steptronic-växellåda som standard och åttastegad Steptronic Sport-växellåda med ny Sprint-funktion som tillval. BMW xDrive fyrhjulsdrift finns för två modellvarianter vid lansering och sammanlagt fyra varianter (coupé, cabriolet och som fyradörrarsmodell kallad Gran Coupé) från mars 2021.

Redaktörens kommentar

Nya BMW 4-serien har redan skapat reaktioner med sin ”något” överdimensionerade grill, ett koncept vi hittar på den stora X7 och tyvärr även på nya 7-serien. Jag känner mig en smula ambivalent när det gäller 4-serien. Grillen är stor men inte fullt så malplacerad som på 7-serien och kan därför växa i acceptans med tiden. Kan vara som med X7, att det ser bättre ut i verkligheten än på bild. Förutom fronten så är exteriören riktigt snygg med tydliga drag från 8-serien. För övrigt har jag inte mycket att tillägga förrän jag testat den, vilket jag hoppas ske någon gång under sensommaren.

Nya BMW 4-serien är en snygg bil, ftrots den överdimensionerade grillen.(Foto: Fabian Kirchbauer)

Versioner och priser 

420i

Motor: 2.0 liters 4-cylindrig bensin på 184 hk och 300 Nm vridmoment
Prestanda: 0-100 km/h på 7,5 sek och toppfart 240 km/h
Bl. förbrukning WLTP: 6,3 l/100 km
CO2-utsläpp WLTP: 122 g/km
Pris från: 441.000 kr
Fordonskatt år 1-3: 4.371 kr

ANNONS
ANNONS
430i

Motor: 2.0 liters 4-cylindrig bensin på 258 hk och 400 Nm vridmoment
Prestanda: 0-100 km/h på 5,8 sek och toppfart 250 km/h
Bl. förbrukning WLTP: 6,6 l/100 km
CO2-utsläpp WLTP: 131 g/km
Pris från: 472.000 kr
Fordonskatt år 1-3: 5.120 kr

M440i xDrive MHEV (Mildhybrid)

Motor: 3.0 liters 6-cylindrig bensin på 374 (+11) hk och 500 Nm vridmoment
Prestanda: 0-100 km/h på 4,5 sek och toppfart 250 km/h
Bl. förbrukning WLTP: 7,5 l/100 km
CO2-utsläpp WLTP: 155 g/km
Pris från: 663.000 kr
Fordonskatt år 1-3: 7.260 kr

420d MHEV (Mildhybrid)

Motor: 2.0 liters 4-cylindrig diesel på 190 (+11) hk och 400 Nm vridmoment
Prestanda: 0-100 km/h på 7,1 sek och toppfart 240 km/h
Bl. förbrukning WLTP: 4,5 l/100 km
CO2-utsläpp WLTP: 103 g/km
Pris från: 457.000 kr
Fordonskatt år 1-3: 4.091 kr

420d xDrive MHEV (Mildhybrid)

Motor: 2.0 liters 4-cylindrig diesel på 190 (+11) hk och 400 Nm vridmoment
Prestanda: 0-100 km/h på 7,4 sek och toppfart 238 km/h
Bl. förbrukning WLTP: 4,8 l/100 km
CO2-utsläpp WLTP: 112 g/km
Pris från: 477.000 kr
Fordonskatt år 1-3: 4.856 kr

Höjdpunkter nya BMW 4-serie Coupé

  • Betydligt bredare utbud av förarassistanssystem än hos föregångaren. Frontkollisionsvarning med inbromsning och Lane Departure Warning med Lane Return-funktion är standard. Tillvalet Driving Assistant Professional inkluderar Active Navigation med automatisk aktivering av Emergency lane.
  • Ny generation BMW Head-Up Display med 70 procent större projektionsyta med 3D-visualisering av omgivningen i det digitala instrumentklustret.
  • Parkeringsdistanskontroll med främre och bakre sensorer som standard. Parkeringsassistent för automatisk parkeringsmanöver som tillval, vilket nu även inkluderar backningsassistent.
  • BMW-operativsystem 7 möjliggör individuella och personliga skärmar på kontrollskärmen och instrumentklustret, samt röststyrning med BMW Intelligent Personal Assistant.
  • Nytt molnbaserat BMW Maps-navigationssystem som standard.
  • Standard smarttelefonintegration med Apple CarPlay och nu även Android Auto, trådlös anslutning via WiFi.
  • Stötdämparteknologi hämtad från nya 3-serien som standard. Som tillval finns M Sport-fjädring, adaptiv M-fjädring med elektroniskt styrda spjäll, M Sport-bromsar med val av blå eller röda bromsok, M Sport-differentialer.
  • Framträdande (minst sagt) vertikala BMW-njurar följer traditionen för legendariska BMW-coupéer och speglar motorns höga behov av kyla.
  • 21 mm lägre tyngdpunkt och 23 mm bredare spårvidd bak jämfört med nya BMW 3-serie Sedan. Viktminimerad kaross- och chassikonstruktion. Målstyrd optimering av aerodynamik och minskning av lyft på bakaxeln.
  • LED-strålkastare med extremt smala konturer som standard och adaptiva LED-strålkastare med BMW Laserlight som tillval.
  • M Sport-paket tillgänglig som alternativ till standardspecifikation. Finns även M Sport Package Pro med åttastegad Steptronic Sport-växellåda, 19-tums M-lättmetallhjul och omfattande urval av M Performance-delar.
  • Ny bildskärmsgruppering med upp till 10,25-tums kontrollskärm och som tillval ett helt digitalt 12,3-tums instrumentkluster.
  • Ny sportläderratt och nyutvecklade sportsäten som standard.
  • Vindruta med akustiskt glas och ny automatisk klimatreglering i tre zoner som standard.
  • Lutande glastak som är 24 mm längre än föregångaren (tillval).
  • Harman Kardon-surroundsystem (tillval).
  • Extravärme som styrs med smartphone eller BMW Display Key (tillval).

Läs mer om nya BMW 4-serien här.