Den kinesiska elbilstillverkaren Xpeng lanserar en uppdaterad version av sedanen P7, och vi har synat den i sömmarna på en visning i Nacka.

ANNONS

Xpeng är ett av ett antal nya, kinesiska bilmärken som har gett sig in på den svenska marknaden under de senaste åren.

Den första modellen som man lanserade hette P5, men den drogs ganska snabbt tillbaka för att ersättas av den större, mer strömlinjefromade P7:an.

Ett knappt år efter att märket kom till landet är det alltså nu redan dags för en uppdaterad version av P7.

I samma veva lanserar man även den helt nya SUV:en G9, som du kan läsa om här.

Längre räckvidd och snabbare laddning

Den viktigaste uppdateringen på nya Xpeng P7 är att den maximala laddeffekten har stigit från 80 kW till 175 kW, vilket sörjer för att laddning från 10 till 80 procent i teorin kan klaras av på bara 29 minuter.

Man har också förbättrat räckvidden med hjälp av ett större batteripack på 86,2 kWh.

Den bakhjulsdrivna versionen har nu en räckvidd på 57,6 mil, medan den fyrhjulsdrivna versionen kommer 50,5 mil.

ANNONS
ANNONS
Bilen på vägen
Uppdaterade P7 bjuder på längre räckvidd och snabbare laddning. (Foto: Xpeng)

Den kvickaste versionen av bilen avverkar 0-100-sprinten på 4,1 sekunder.

Interiört har MMI-systemet också fått en uppdatering. Skärmarna har blivit större, och systemet kan ta emot OTA-uppdateringar.

För att locka köpare bjuder P7 också på en hel drös lyxutrustning som standard. 

Däribland kan nämnas softclose-dörrar, samt värmda och ventilerade i stolar i både fram- och baksätet.

Bilen är även utrustad med eluppvärmd ratt och luftvärmepump, samt autopiloten Xpilot och en drös olika säkerhetssystem.

Form före funktion

Vid första anblick ger Xpeng P7 ett gott intryck, med ett anonymt men attraktivt och sportigt formspråk.

Kvalitetskänslan både in- och utvändigt känns också fin, vilket är långt ifrån självklart i den nya floran av kinesiska uppstickarmärken.

ANNONS
ANNONS

När man tittar närmare på bilen märker man emellertid snabbt att praktikaliteten till stor del har offrats till fördel för de svepande, aerodynamiska formerna.

Bilens ineriör
Kvalitetskänslan är fin både in- och utvändigt. (Foto: Xpeng)

På förarplatsen är det förvisso enkelt för individer av alla mått att hitta en bekväm körposition, men på passagerarsidan verkar fotstödet av någon anledning sitta lite längre bak.

Är man över medellängd sitter man således med alldeles för krökta ben även med stolen maximalt bakskjuten, och i det läget blir det också ordentligt trångt för personen bakom.

I baksätet behöver man inte heller vara särskilt lång för att slå huvudet i taket. 

Xpeng P7 snett bakifrån
De svepande, aerodynamiska formerna har prioriterats över innerutrymmena. (Foto: Xpeng)

Bagageutrymmet lider också av bilens form. Det är förvisso hyfsat rymligt, men eftersom bakrutan sträcker sig väldigt långt bak är öppningen att likna vid ett brevinkast.

Vill man se vad man har längst in i utrymmet måste man således i stort sett vika sig dubbel.

Detta problem hade man enkelt kunnat undvika genom att göra bilen till en halvkombi.

Saxdörrar och servicecenter

Nya Xpeng P7 går att beställa i Sverige från och med idag med ett grundpris på 599 900 kronor. 

ANNONS
ANNONS

Toppmodellen Wing edition, med vertikalt öppnande framdörrar, går loss på 799 900 kronor.

Under 2023 kommer Xpeng även att öppna ett antal service- och leveranscenter i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Xpeng P7 RWD Long Range (2023)
Drivlina: Elmotor bak, steglös växellåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,7 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 576 km
Pris: Från 599 900 SEK 

Xpeng P7 AWD Performance (2023)
Drivlina: Elmotorer fram och bak, steglös växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,1 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 505 km
Pris: Från 669 900 SEK 

Xpeng P7 Wing Edition (2023)
Drivlina: Elmotorer fram och bak, steglös växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,1 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 505 km
Pris: Från 799 900 SEK 

Läs även: Xpeng G9 SUV är märkets nya flaggskepp [Dagens PS]
Läs även:
 Ford F-150 Lightning är en av världens bästa elbilar [Dagens PS]
Läs även: Räckvidd: Tesla dominerar på vintern [Dagens PS]
Läs även: Xpeng P5 provkörd i Stockholm [Högsta Växeln]