Volvo Lastvagnar satsar hårt på elektrifiering och har nu levererat en av många elektriska sopbilar – i form av FE Electric – till miljöföretaget PreZero, i ett steg mot företagets omställning till en grönare vagnpark.

ANNONS

Det är en Volvo FE Electric baklastare som levererats till PreZero i Norrköping.

Logiskt användningsområde

Att ha elektriska lastbilar i stadsmiljö och inom branscher där bilarna inte rullar så långt är väldigt logiskt.

Sopbilar är ett praktexempel då de ofta kör i miljöer där många bor och där bullret från en dieselmotor är ett störningsmoment.

Det är emellertid främst för de vars arbetsmiljö de facto är en sopbil – enligt PreZero upplevs deras anställda att de är mindre trötta efter en arbetsdag.

Det är något som direkt kan kopplas till den minskade bullernivån.

ANNONS
ANNONS
Volvo FE
Volvo FE Electric saknar buller och har en räckvidd på upp till 20 mil. (Foto: Volvo Lastvagnar)

Volvo FE Electric är en omtyckt sophanterare

Just Volvo FE Electric är väldigt populär inom just sophanteringsbranschen. Räckvidden är på upp till 20 mil tack vare upp till fyra batterier med en total kapacitet på 265 kilowattimmar.

Att ladda fullt tar 11 timmar med AC-laddning (11 kilowatt) och 2 timmar med DC-laddning (150 kilowatt).

FE Electric har en bruttovikt på upp till 27 ton. Den pumpar ut 300 hästkrafter och upp till 530 newtonmeter beroende på körsituation.

Elektrifiering av tunga transporter är väldigt rationellt, men är aningen knepigare än för personbilar, mycket på grund av lastbilars enorma vikt och behov av att kunna lastas.

Volvo har även varit inne på vätgasspåret, men framtiden får utröna vad som kommer att fungera bäst i längden.

Även Mercedes och Scania satsar på elektriska lastbilar som drivs med hjälp av batterier.

ANNONS
ANNONS
Volvo FE Electric
Volvo FE Electric har 300 kusar. (Foto: Volvo Lastvagnar)

Stor vagnpark

PreZero har en vagnpark beståendes av över 600 tunga fordon och 200 lätta lastbilar, som i hög grad rattas i stadsmiljöer.

Det är ett bra exempel på en verksamhet där elektriska lastbilar hade gjort susen, inte minst av arbetsmiljö- och bullerskäl.

Läs även: Volvo Lastvagnar släpper romantisk film [Dagens PS]
Läs även: Egen batterifabrik för Volvo Lastvagnar [Dagens PS]