Volvo Cars sätter upp titaniska tillväxtmål i sin börsintroduktion.
På tre år ska företaget växa med 55 procent och samtidigt öka vinstmarginalen till 8-10 procent.
Under samma period ska andelen elbilar mångdubblas till varannan såld bil.
Hemligheten bakom den stora tillväxten: Nya Volvo XC20.

ANNONS

  ”Volvos värde varar” är en fin gammal svensk slogan. Men Volvo Cars nöjer sig inte med det framöver, och aktieägarna lär inte göra det heller. I dagens presentation av börsnoteringen låter Volvo meddela tillväxtmål av titaniska proportioner.

Redan till mitten av decenniet, alltså 2025, ska försäljningen ha ökat med 55 procent till 1,2 miljoner bilar. Samtidigt ska varannan bil vara helt elektrisk 2025 och EBIT-marginalen stiga till 8-10 procent. Som ett stort Kinderägg med flera önskningar som ska infrias samtidigt.

Ska klaras utan större investeringar

Enligt Volvo kommer nyemissionen på 25 miljarder kronor tillföra resurser som gör det möjligt. Dessutom finns det redan tillverkningsresurser som gör att volymen på 1,2 miljoner bilar kan hanteras utan större investeringar. För att klara det enormt höga tillväxtmålet siktar Volvo Cars på att växa snabbare än marknaden inom sina befintliga modellsegment med bilar som XC40, XC60 och XC90.

Nio olika märken ska använda Geelys SEA-plattform. Här är Lynk & Co:s variant Zero. Foto: Lynk&Co

Men modellen som ska bidra med den största tillväxten är helt ny: En liten eldriven SUV som spås heta Volvo XC20. Bilen kommer att bygga på Geelys nya SEA-plattform, som betyder Sustainable Experience Architechture, SEA. Det talas om en räckvidd på upp till 70 mil och en acceleration på tre sekunder upp till 100 km/h. 

Högre värderat än BMW

Volvo Cars värderas, enligt uppgifter, i noteringen till ett P/E-tal på närmare 10, räknat på resultatet den senaste rullande 12 månadersperioden. Det är betydligt högre än konkurrenter som BMW och Mercedes. Men då får man Polestar på köpet, som ska växa ännu snabbare än Volvo.

ANNONS
ANNONS

För den som tar över vid ratten i Volvo Cars efter nestorn Håkan Samuelsson, 70 år, väntar rejäla utmaningar. Efterträdaren måste gasa betydligt hårdare än Samuelsson om Volvo ska infria sina tillväxtmål. Och då ska man komma ihåg att Håkan Samuelsson gjort ett otroligt bra jobb.

Den nya arkitekturen bygger på flexibla moduler, vilket sänker kostnaderna. Foto: Geely
Trots att XC20 blir liten ska konstruktionen ge stora innerutrymmen. Foto: Geely