Dagens PS

Volvos ägare fortsätter att satsa på Ryssland

volvos Rysslands nybilsförsäljning
Rysslands nybilsförsäljning har fullständigt rasat. Flertalet kinesiska aktörer - däribland Volvos ägare - är kvar. (Foto: Volvo)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 16 nov. 2022Publicerad: 16 nov. 2022

Den ryska bilmarknaden ekar tomt efter att nästan samtliga bilmärken har dragit sig ur landet. Det finns dock ett undantag i form av kinesiska aktörer, något som även innefattar Volvos ägare Geely.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sedan Rysslands invasion av Ukraina har bilmarknaden minskat drastiskt.

I oktober-månad sjönk försäljningen med 62,8 procent jämfört med samma period förra året, medan 2022-års totala försäljning har minskat med 60 procent hittills i år.

Säljs fortfarande nya bilar

Med det sagt säljs det fortfarande nya bilar i Ryssland och i Geelys fall har deras återförsäljarnätverk växt med 30 procent de senaste tio månaderna.

På listan över de mest sålda bilmärkena på den ryska marknaden bjöd oktober-månad på bestämt tråkig läsning.

Inte helt oväntat nog säljer ryska Lada bäst följt av kinesiska Haval och ryska GAZ.

På en sjätteplats finner man Geely, där den mest sålda modellen är Geely Coolray, en suv som tillverkats sedan 2018.

ANNONS

Senaste nytt

Kinesiskt rakt igenom

ANNONS

Det är nästan uteslutande kinesiska märken som ökat sin närvaro – däribland MG och Skywell och en rad andra märken.

När samtliga europeiska aktörer har lämnat marknaden lämnar det tveklöst utrymme för kineserna att öka sina marknadsandelar.

DFM – Dongfeng Motor Corporation – som säljer DFSK i Sverige – har ökat sin försäljning med 268 procent jämfört med samma period förra året.

Framtiden oviss

Att det fortfarande är lukrativt att sälja bilar i Ryssland råder det inga tvivel om, något som kinesiska bilmärken mer än gärna utnyttjar, däribland Volvos och Polestars ägare Geely.

Det går även väldigt bra för de inhemska märkena, även om nästan samtliga aktörer har fått erfara en reducerad försäljning.

Hur den ryska bilmarknaden kan komma att utvecklas återstår att se. Som det ser ut nu kommer emellertid kinesiska aktörer att fortsätta att saluföra bilar på plats.

Läs även: Kriget skickar rysk bilindustri till det förra milenniet
Läs även: Volvos ägare kvar i Ryssland

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS