I och med den ryska invasionen av Ukraina har det stora landet i östs relationer till västvärlden blivit minst sagt ansträngda. Nu har det kommit att drabba bilindustrin. Lada Niva åker tillbaka till forntiden och får epitetet Classic ‘22.

ANNONS

Till följd av alla sanktioner som Ryssland dragit på sig genom att starta krig mot Ukraina, stannade tillverkningen av Lada Niva av redan i mars.

Även om det hade funnits någon som var villig att handla med Ryssland, var det inte längre tillåtet att importera de komponenter som behövdes för att färdigställa bilarna. Exempelvis ABS-modulen tillhandahölls tidigare av tyska Bosch.

Lösningen: sluta använda allt man inte får köpa

Vad är då det enklaste sättet att komma runt behovet av diverse säkerhetssystem som vi tagit för givna i tjugo år? Att låtsas att de inte längre behövs och lätta på diverse lagkrav!

Redan i maj plockade Putin & Co™ bort krav på ABS, krockkuddar, bältesförsträckare (som spänner åt säkerhetsbältet vid en kollision) och SOS-anropsfunktionalitet. Utsläppskraven har också glömts bort.

Throwback till 1977, när Lada Niva var ny

Eftersom det rör sig om en bilmodell som lanserades redan på 70-talet innebär dessa förändringar nästan att man söker sig tillbaka till sina rötter.

Bland de moderniteter som skiljer Lada Niva Classic ‘22 från originalet finns elhissar, förberedelse för stereo (men ingen faktisk stereo) och servostyrning.

Om man som svensk skulle hitta en Lada Classic på Blocket om några år gäller det att man inte tolkar epitetet “Classic” som om det vore en Volvo. Det är nämligen det ord som göteborgarna hänger på de mycket välutrustade exemplar som säljs när en viss modell når vägs ände.

Att musklerna får lite hjälp med rattandet är bra i en bil som måste kunna vrida på framhjulen när den står stilla på en lutande klippa ute i skogen. Det kan vara särskilt värdefullt för köpare som är trötta i armarna efter att ha plundrat oskyldiga medmänniskor i sitt grannland.

ANNONS
ANNONS

Kanske billigare, definitivt farligare

Om dessa besparingar vid tillverkningen kommer att sänka priset för kunderna är i nuläget oklart. Innan produktionsstoppet fick man betala 818 900 rubel för ett exemplar, vilket med dagens växelkurs motsvarar ungefär 140 000 kronor.

Utan låsningsfria bromsar kommer olycksrisken att öka. Vetskapen om att 2022 års Lada Niva egentligen är en krockkuddsbefriad bil från 1977 borde förmå förarna att ta det lite lugnare i trafiken.

För den som vill veta om så blir fallet lär det visa sig i de ryska dashcam-videorna om några år.