Infrastrukturfrågan är ständigt på tapeten när det kommer till elbilar. Utan lämplig infrastruktur går det fort åt skogen, särskilt när det vankas långfärdskörning.

ANNONS

När det kommer till tung trafik som exempelvis lastbilar blir det en ännu viktigare pusselbit eftersom en lastbil helst ständigt ska vara i rullning. Nu har Volvo börjat utveckla infrastrukturen för sina lastbilar.

Från A till B

Elektrifieringen av lastbilar är en svår nöt att knäcka. Det handlar om att man måste balansera vikten och det utrymme som batterier krävermed det viktigaste med en lastbil: hur mycket man kan transportera från A till B.

Batterier som energikälla

På marknaden just nu har de flesta etablerade lastbilsmärkena satsat på elektrifiering. Medan vissa kör på vätgasspåret – exempelvis Hyundai – satsar majoriteten på batterier. Även Volvo har satsat på vätgas för den delen.

Vi har tidigare skrivit om Scanias elektriska timmerlastbil som visade att även de mest svårraggade av industrier även kan elektrifieras. En av de viktigaste beståndsdelarna för att det hela ska gå ihop är just laddningen.

Laddare är en viktig del

När man kör sin elbil på roadtrip kan det gå lite hur som helst, men faktum är att infrastrukturen byggs ut i rasande fart och det finns en hel del snabbladdare att tillgå.

ANNONS
ANNONS

Kruxet med en tung lastbil är att batterierna är kolossala och kräver enormt med effekt för att laddas någorlunda snabbt.

Snabbladdare i storleksklass lastbil växer knappast på träd, något som Volvo vill råda bot på. Åtminstone i Kalifornien.

Volvo Trucks North America som de rent formellt heter, håller på att bygga en laddningskorridor för lastbilar i USA, som mer specifikt kopplar samman de viktigaste logistik- och industriområdena i USA:s rikaste stat, Kalifornien. 

Det är samma tänk som Tesla anammat med sina Superchargers.

På god väg redan 2023

Vid slutet av 2023 ska fem stationer ha byggts mellan Irvine i söder och Dixon i norr, en sträcka på 703 kilometer.

ANNONS
ANNONS

Volvos lastbilar i USA har en räckvidd på strax över 40 mil med en batteristorlek på 565 kWh och en möjlighet att ladda från 0 till 80 procent på dryga 90 minuter.

Att Volvo är på gång med ordentlig infrastruktur i USA är ett gott tecken, inte minst eftersom USA är långt efter när det gäller elektrifiering av fordonsflottan i sin helhet.

Vi får vänta och se vad Volvo Lastvagnar har för planer på hemmaplan.