Senare i sommar tar Cyan Racing din Volvo P1800 till USA. Den ska inte bara visas upp, den är också till salu för 7 miljoner kronor. Vi vågar påstå att det är världens dyraste Volvo!

ANNONS

Volvo P1800 Cyan, som vi skrivit om flera gånger tidigare, visas upp på Monterey Car Week i Kalifornien. Bilentusiaster i USA kommer dock inte bara att få chansen att beundra bilen på nära håll, de kommer också att kunna ta köpa den skriver bland annat Robb Report.

Även om vår fina Volvo mest är känd för trygghet och säkerhet eller helt enkelt som den mesta familjebilen finns det undantag i företagets 95-åriga historia. P1800 är ett exempel på det.

Den sportiga coupén var i produktion från 1961 till 1974 och hade en italiensk-inspirerad design som skiljer den från nästan alla andra bilar som märket någonsin har byggt.

Vem som var den officiella designern av bilen var hemligt i över 40 år. Men för några år sedan fick Pelle Pettersson erkännande för den ikoniska designen.

För två år sedan bestämde sig Cyan Racing för att återuppväcka den lilla pärlan.  Deras mål? Att bygga en racerbil från 1960-talet med dagens teknik.

Volvo
Cyan Racing har byggt en racerbil från 1960-talet med dagens teknik.(Foto: Cyan Racing).
För den ikoniska designen av Volvo P1800 stod Pelle Pettersson (Foto: Cyan Racing).

P1800 ombyggd från grunden

Med undantag för karossformen och några få detaljer, som handbromsen och vindrutetorkarna, är det inte mycket som återstår av en Volvo P1800 original. Bilen har helt enkelt byggts om från grunden.

ANNONS
ANNONS

Resultatet är ett  fordon med bredare spår, större hjulhus och en kolfiberkaross och förstärkt bottenplatta. Med alla modifieringar väger den strax under 1 ton.

Originalmotorn är utbytt till en ny turboladdad tvåliters fyrcylindrig VEA-motor liknande den som finns i Volvos S60 TC1 racerbil.  Motorn är trimmad till 420 hästkrafter och varvar till 7700 varv.

Och kronan på verket är en femväxlad låda med dogleg- alltför att ge föraren den mekaniska känslan av att köra en gammal P1800.

Volvo
Originalmotorn är utbytt till en ny turboladdad tvåliters fyrcylindrig VEA-motor (Foto: Cyan Racing).
P1800
P1800 Cyan är så retro som en bil kan bli, med bland annat en växelspak för den mekaniska känslan (Foto: Cyan Racing).

Cyan Racings mål var att att förbättra kontakten mellan föraren och vägen, så därför saknas stabilitetskontroll, ABS och en bromsförstärkare.

P1800 Cyan kommer att göra sin USA-debut på The Quail den nionde augusti, en av  höjdpunkterna under Monterey Car Week.

Bilen kan kommer då att vara möjlig att köpa direkt från Cyan Racing. Prislappen på 700 000 dollar (cirka 7 miljoner kronor) är 200 000 dollar mer än när bilen först lanserades 2020.

Fakta Volvo P1800 Cyan

Motor: Tvåliters turbomotor med fyra cylindrar. Cylinderdiameter och slaglängd: 82×93,2 mm
Kompressionsförhållande: 10,2: 1.
Effekt:  420 hk / 308 kW vid 7000 rpm
Max vridmoment: 455 Nm vid 6000 rpm
Laddtryck: 2,7 bar
Max varvtal: 7700 rpm
Turbo: Borg Warner EFR, keramiska kullager.
Avgasrör: Dual tube rostfritt stål, dubbla katalysatorer.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, Manuell femväxlad låda. Kardanaxel i kolfiber.
Mått: Axelavstånd: 2446 mm, Längd: 4203 mm  Bredd: 1748 mm
Höjd: 1220 mm  Spårvidd fram: 1466 mm,  Spårvidd bak: 1489 mm. Tankvolym: 57 liter
Bromsar: Fram: 4-kolvs bromsok, 362×32 mm skiva Bak: 4-kolvs bromsok, 330×25,4 mm skiva
Hjul: Framdäck: Pirelli P Zero 235/40-R18  Bakdäck: Pirelli P Zero 265/35-R18
Tjänstevikt: 990 kg Viktfördelning: 47% fram, 53% bak.

ANNONS
ANNONS

Läs även: Nya Volvo P1800 Cyan testad [Dagens PS]

Läs även: Mercedes-AMG avslöjar sitt nya koncept [Dagens PS]