Volvo menar att deras nollvision är svår att nå

Uppdaterad: 27 maj 2021Publicerad: 27 maj 2021
Volvo Jan Ivarsson
Jan Ivarsson, teknisk chef på Volvos säkerhetscentrum, säger att Volvos nollvision är just en vision och ingen målsättning. (Foto: Volvo)

Volvo hade ett eget nollmål för år 2020, ingen skulle skadas allvarligt eller dö i en Volvo. Nu säger de att visionen är svårt att nå.

ANNONS
ANNONS

Nästan 20 procent av alla bilar som är registrerade  i Sverige är en Volvo så ett uppnått nollmål skulle ha enorm påverkan på olycksstatistiken.

Det var 2008 som Volvo Cars skickade ut ett pressmeddelande och proklamerade att: ”Volvo Personvagnars vision är att bygga bilar som inte kan kollidera. På kort sikt är målet att ingen längre ska dödas eller skadas i en Volvo 2020”.

Hade kvar målet

År 2017 skrev de att de fortfarande hade samma målsättning. Inför sin reklamkampanj “Omtanke” hyrde bolaget in podcastprofilen Kristoffer Triumf för att göra en intervju med vd Håkan Samuelsson.

Då var året när det skulle bli riskfritt att köra en Volvo fortfarande 2020.

I podden sa Håkan Samuelsson att ingen ska dö eller skadas allvarligt i en Volvo och att han trodde att det finns få biltillverkare som vågar uttala en så stark vision.

Inga redovisade nollor

Sedan 2020 blev 2021 har det dock varit tyst från Volvo och några nollor har inte redovisats i olycksstatistiken, skriver Vi Bilägare.

“Visionen är just en vision. Det är ingen målsättning”, säger Jan Ivarsson, teknisk chef på Volvos säkerhetscentrum till Vi Bilägare, som ställer frågan om det innebär att det finns människor som har dödats eller skadats i en ny Volvo 2020.

“Ja alltså, visionen är en vision. Vi har tagit bort årtalet 2020 nu för att man inte ska blanda ihop det med ett mål. Det är inte det”, svarar han tidningen, och menar att bolaget aldrig har sagt att det är en målsättning utan att de sagt att det är en vision.

Skillnad på mål och vision

Jan Ivarsson förklarar att det är stor skillnad, och säger att en målsättning är ett skarpt mål medan en vision är en riktning.

“Vi har kvar den visionen vi har. Andra synsätt får vi återkomma med när vi har dem, men jag har ingenting sånt att dela här i dag”, säger han vidare till tidningen och tillägger att han tror att det är svårt att nå exakt noll.

Inte konkret menad

I sitt pressmeddelande från 2008 använde Volvo själva ordet “mål”, men det verkar alltså inte ha någon betydelse, i efterhand menar bolaget att visionen för 2020 inte var konkret menad, skriver vi Bilägare.

Det är svårt att få tag i några siffror som visar hur många som har skadats eller dödats i en Volvo 2020. Bilar från Volvo var inblandade i 261 svåra olyckor förra året, enligt statistik från Transportstyrelsens olycksdatabas Strada.

Nästan var femte bil

Det går inte att få fram mer detaljerade siffror än så, men man kan konstatera att Volvo är det bilmärke som har varit inblandat i flest allvarliga olyckor i Sverige, vilket är rimligt eftersom märket är det allra mest förekommande i vårt land.

Enligt Jan Ivarsson har nollvision ändå fungerat bra. Han menar att den har hjälpt till att tydliggöra företagets riktning, både för de anställda i företaget och för externa leverantörer, enligt honom har visionen även bidragit till att ta fram säkerhetssystem som exempelvis automatisk nödbroms, filhållningsassistent, trötthetsvarnare.

Läs mer: Volvo chockar Tyskland – kan sluta sälja bilarna

Läs mer: PS motorredaktör: Volvo lyssnar inte på någon

ANNONS
ANNONS
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science.