Dagens PS

PS motorredaktör: Volvo lyssnar inte på någon

Volvo inför 180 km/h fartspärr trots att majoriteten är emot beslutet. (Foto: Håkan Nilsson)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 20 maj 2020Publicerad: 20 maj 2020

I några artiklar har vi tagit upp Volvos beslut att implementera en fartspärr vid 180 km/h på alla sina modeller från årsmodell 2021, ett beslut som hotar exporten. Den stora majoriteten av våra läsare anser att Volvo är helt fel ute, något som även Volvohandlare tycker. Idag gick Volvo ut med ett pressmeddelande att man inför spärren. Här nedan kan du läsa det i sin oredigerade helhet: 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Alla Volvobilar levereras nu med fartbegränsning på 180 km/h och Care Key

Alla nya Volvobilar av modellår -21 levereras nu med en toppfart som är begränsad till 180 km/h. Volvo Cars infriar sitt löfte om att införa en sådan begränsning och går ett steg längre än vad bestämmelser och lagstiftning kräver för att hjälpa till att reducera den återstående klyftan till noll allvarliga personskador och dödsolyckor i trafiken.

Förutom fartbegränsningen kommer alla Volvobilar nu även att levereras med en Care Key som gör det möjligt för Volvoförare att ställa in ytterligare begränsningar för bilens toppfart, till exempel innan bilen lånas ut till andra familjemedlemmar eller till yngre och oerfarna förare.

Tillsammans skickar toppfartsbegränsningen på 180 km/h och Care Key en stark signal om farorna med fortkörning, vilket understryker Volvo Cars position som världsledande inom säkerhet. Båda funktionerna illustrerar hur biltillverkare aktivt kan ta ansvar för att försöka nå noll omkomna i trafiken genom att stödja ett bättre förarbeteende.

– Vi anser att biltillverkare har ett ansvar att hjälpa till att öka trafiksäkerheten, säger Malin Ekholm, chef för Volvo Cars Safety Centre.

– Vår hastighetsbegränsande teknik, och dialogen som den har initierat, passar in i det sättet att tänka. Toppfartsbegränsningen och Care Key hjälper människor att reflektera över och förstå att fortkörning är farligt, samtidigt som det ger en extra trygghet och stödjer bättre förarbeteende.

Toppfartsbegränsningen har visat sig vara kontroversiell sedan den tillkännagavs, där vissa observatörer ifrågasätter biltillverkarnas rätt att införa sådana begränsningar genom tillgänglig teknik.* Volvo Cars anser sig ändå ha en skyldighet att fortsätta sin tradition av att vara en pionjär i diskussionen kring biltillverkarnas rättigheter och skyldigheter att vidta åtgärder som i slutändan kan rädda liv. Även om det skulle innebära en risk för att förlora potentiella kunder.

Problemet med fortkörning är att bilens inbyggda säkerhetsteknik och smart utformade infrastruktur vid körning över vissa hastigheter inte längre är tillräckligt för att undvika allvarliga skador och dödsfall om olyckan skulle vara framme. De flesta länder i Västvärlden har hastighetsbegränsningar, men fortkörning är ändå vanligt förekommande och en av de vanligaste orsakerna till dödsfall i trafiken. Miljontals människor får fortfarande fortkörningsböter varje år.

ANNONS

Forskning visar att människor över lag har dålig förståelse för farorna med fortkörning. Följaktligen kör många för fort och anpassar inte farten tillräckligt mycket till trafiksituationen. Förutom fortkörning är berusning och distraktion två andra primära områden av intresse för trafiksäkerheten och som utgör den återstående klyftan mellan Volvo Cars vision om en framtid med noll förolyckade och allvarligt skadade i trafiken. Volvo Cars vidtar åtgärder för att ta itu med alla tre delarna av mänskligt beteende i sitt säkerhetsarbete, och där fler funktioner kommer att införas i bilarna framöver.

Redaktörens kommentar

Visst är det behjärtansvärt att Volvo värnar om sina kunders säkerhet, men till vilket pris? Med tanke på att Volvo är ett av våra viktigaste exportföretag och att den globala marknaden visar på en dramatisk nedgång av försäljningen, så förefaller tidpunkten för beslutet mycket illa valt. Volvo vill gärna vara med och marknadsföra sig i premiumsegmentet där märken som Audi, BMW och Mercedes ska vara de stora utmanarna, i alla fall om man ska tolka Volvos prisstrategier. I detta segment måste man kunna konkurrera på lika villkor om det överhuvudtaget ska finnas en möjlighet till tillväxt. Prestanda är ett av villkoren.

Volvo verkar ta på sig hela marknadens samvete utan att egentligen ha mandatet och utan att lyssna på varken marknaden eller sina utländska återförsäljare. Att agera som “förmyndare” över de kunder som ser Volvo som ett alternativ i premiumsegmentet är att skjuta sig själv i foten. Trafiksäkerhetsfrågor bör åligga respektive lands myndighet att besluta om, inte tillverkarna. Tillverkarnas uppgift är att tillhandahålla produkter som marknaden efterfrågar och som följer de regler som respektive lands myndigheter har satt upp.

Man refererar till att “Volvo har en skyldighet” men vad hände med “rättigheten” att gå emot sina kunders och återförsäljares vilja? För att citera en besviken tysk Volvohandlare:

“Vi kommer inte att kunna sälja Volvo med den konkurrens vi har i Tyskland. Vem kommer att vilja betala 70-100.000 Euro för en premiumbil som blir omkörd av en 20 år gammal Fiat Uno på Autobahn?”

 

Frågan är om Volvo kommer att låta respektive marknad att plocka bort spärren eller kommer man att acceptera en kraftigt minskad försäljning och därmed export? Jag kan ha fel, men över 30 år i branschen säger motsatsen.

ANNONS

*Läs övriga artiklar i ämnet:

Volvos strategi hotar exporten
Volvo chockar Tyskland – kan sluta sälja bilarna
Läsarna rasar: “Volvo gräver sin egen grav”
Över 5.000 läsare har sagt sitt – Volvo är fel ute

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS