Den som köpt en ny Volvo kan tvingas välja – långsam leverans eller vara utan säkerhetsfunktioner. Detta på grund av halvledarbristen.

ANNONS

I spåren av den globala bristen på halvledarchip tvingas bilföretagen att ta bort funktioner på sina nya bilar, för att över huvud taget kunna få ut dem på marknaden.

Tidningen auto motor & sport skriver att de kontaktats av läsare som beställt nya bilar från Volvo Cars men sedan kontaktats av sina Volvo-bilförsäljare och fått välja mellan försenad leverans eller vara utan vissa säkerhetssystem.

Övervakar döda vinkeln

Enligt en av tidningens läsare rör det sig om säkerhetssystemet BLIS (Blind Spot Information System), kameror som övervakar den döda vinkeln. Volvo Cars pressavdelning bekräftar uppgifterna.

”Vi kan i dag inte säga när BLIS blir tillgängligt som tillval igen”, skriver Christina Zander på Volvo Cars pressavdelning till Vi Bilägare.

Enligt auto motor & sport har läsare också sagt att systemet RCTA (Rear Cross Traffic Alert) som varnar för korsande trafik vid backning också påverkat. De uppgifterna känner dock inte Volvos pressavdelning till.

Den globala bristen på halvledarchip fick också Volvo Cars att stänga sin fabrik i Torslanda hela Kristi himmelfärds-veckan, i väntan på delar. Tidigare har man också tvingats ha produktionsstopp i sina fabriker i Kina och USA.

2,5 miljoner färre bilar

Den tyska chiptillverkaren Infineon uppskattar att halvledarkrisen kommer att leda till att 2,5 miljoner färre bilar byggs bara under det första halvåret 2021, skriver Bloomberg.

Volvo är långt ifrån den enda biltillverkare som tvingas avstå vissa system på grund av halvledarbristen. Enligt Automotive News Europe har flera tillverkare gjort stora förändringar på sina bilar.

Peugeot går tillbaka till gammaldags analoga hastighetsmätare i modellen 308. General Motors har tagit bort en centralenhet i bränslesystemet på pickupen Chevrolet Silverado som ska sänka förbrukningen i V8-motorn.  Nissan har tagit bort navigationssystemet på tusentals bilar i USA.

ANNONS
ANNONS

”Kreativa lösningar”

Även Renault har gjort stora förändringar. Nya ägare av suv:en Arkana får en mindre display och kan bli utan trådlös mobilladdare. Ägaren Stellantis kommenterar saken i ett email till Automotive News Europe:

”Med tanke på den komplexa frågan letar Stellantis anställda över hela företaget kreativa lösningar varje dag för att minimera påverkan på våra fordon så att vi kan bygga våra mest efterfrågade produkter så mycket som möjligt”, säger Stellantis talesperson Jodi Tinson.

Läs mer: Volkswagen gasar – tufft för Volvo och Tesla