Dagens PS

Volvo bygger batterifabrik – fossilfria transporter målet

Volvo bygger batterifabrik – satsar på fossilfria transporter
Volvos eldrivna buss modell 7900 Electric rullar som bokbuss i Göteborg. Före 2030 vill företaget att 35 procent av produkterna ska vara fossilfria. Foto: Volvo
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 03 aug. 2022Publicerad: 03 aug. 2022

Volvo satsar på eldrivna tunga transporter, och vill nu bygga en fabrik för tillverkning av battericeller. Om planerna går i lås är en storskalig produktion i gång före 2030.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Volvo ser ökad efterfrågan på eldrivna tunga lastbilar. Nu tar man steget mot framtiden genom att bygga en egen fabrik för battericellsproduktion till den tunga transportsektorn.

Volvo vill ha fossilfria lösningar

“Vi vill leda omställningen till ett fossilfritt transportsystem och har som långsiktigt mål att erbjuda 100 procent fossilfria lösningar till våra kunder”, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvo i ett pressmeddelande.

“Redan idag ser vi en stor efterfrågan från våra kunder på våra elektriska erbjudanden och vi har en ambition att minst 35 procent av de produkter vi säljer ska vara elektriska vid 2030”, fortsätter han.

Krävs stora volymer batterier

Om Volvo ska nå målet med 35 procent elektriska produkter krävs stora volymer av batterier med hög prestanda. För Volvo är det också viktigt att de tillverkas med fossilfri energi. Att tillverka egna batterier är därmed ett naturligt steg, säger Martin Lundstedt i pressmeddelandet.

Fabriken ser ut att hamna i Skaraborgsregionen. Volvo har redan en motorfabrik i Skövde, så ett fabriksbygge i närheten ger vinster när det gäller industri- och logistikinfrastrukturen. Det är inte mer än två timmar till huvudkontoret, och Volvos forsknings- och utvecklingscenter, i Göteborg.

Full produktion senast 2030

ANNONS

Volvo kommer gradvis att öka kapaciteten i den nya fabriken. Man räknar med att en storskalig serieproduktion är i gång före 2030. De batterier som tillverkas ska designas specifikt för kommersiella fordonsapplikationer. Målet är att stödja “den globala utrullningen av elektriska lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och elektriska drivlinor för olika typer av användningsområden”, enligt pressmeddelandet.

Nu är det bara att vänta på myndigheternas godkännande. Beslut om var fabriken till slut hamnar kommer efter offentligt samråd, och miljötillstånd för verksamheten.

Läs även: Volvo ska bli lastbilarnas nya Tesla 

Läs även: Hur långt kommer Scanias 80-tons timmerbil? 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS