En Corvette Z06 från 1963 auktioneras snart ut på Barrett-Jackssons auktion i Las Vegas. Det är ett riktigt sällsynt exemplar som bara gått knappt 7 000 mil.

ANNONS
amerikanare
En ikon auktioneras snart ur på Barrett Jackssons auktion i Las Vegas (Foto:  Barret Jacksson)

Det är inte lätt att hålla reda på alla modeller Corvette har producerat genom åren. För att underlätta har några entusiaster delat in modellerna i olika serier. Av dem alla är det C2-serien som tillverkades mellan 1963 och 1967 som är Corvettes sanna ikoner.

En studie i design

C2 startade som en studie i design 1959, alltså långt innan den kom i produktion. Bakom intiativet stod den dåvarande chefen för GMs designavdelning Bill Mitchell. Skönheten kallades Stingray Racer och var baserad på en skiss av Peter Brock och vidareutvecklad av Larry Shinoda.

Robb Report menar att Corvette C2 är den mest inflytelserika och amerikanska bildesignen någonsin. Med perfekta  proportioner och rena linjer är modellen lika inspirerande idag som på 1960-talet.

Under sin korta livslängd gjorde C2 succé, inte bara hos återförsäljarna utan även på banan.

Corvette
Med sina perfekta proportioner och rena linjer är C2 lika inspirerande idag som på 1960-talet (Foto: Barrett-Jacksson)

Unik design

Det fanns många varianter av Corvettes C-serie, men Corvette Stingrey Racer producerades enbart under 1963. Något som gör den unik i designen är bakrutan som är delad i två. Väldigt snyggt, men kanske inte så praktiskt. Många förare klagade på dålig sikt bakåt, just på grund av den coola bakrutan som sedan togs bort i kommande produktioner.

ANNONS
ANNONS
Stingray Racer
Corvette Stingrau Racer har en tvådelad bakruta (Foto: Barrett-Jacksson).

Racerbil även för vanliga människor

1963 års Corvette var känd som den första coupén i Corvette-familjen, eftersom alla tidigare versioner var tvåsitsiga cabrioleter. Dessutom var det den första modellen med oberoende bakfjädring samt alternativet Z06-paketet. Z06-paketet var viktigt för tävling på bana, men nu erbjöd man samma paket för en vanlig bil.

Den som valde Z06 som tillval fick en bil med en mängd förbättringar då det kom till prestanda. Dessa inkluderade bland andra, stötdämpare med större diameter, styvare fjädrar och uppgraderade bromsar. Hjulen i aluminium signalerade rakt upp och ned att det minsann inte var fråga om en vanlig Corvette. Men smakar det så kostar det. Fyrtio procent mer än för en vanlig C2 fick en köpare av Stingray Racer med Z06-paket betala.

Sällsynt exemplar

Stingray Racer
Den här unika C2an har sin originalmotor kvar (Foto: Barrettt-Jacksson).

Totalt var endast 199 exemplar utrustade med Z06-paketet, vilket gör den här Stingrayn till en mycket sällsynt C2. Dessutom finns originalmotorn kvar vilket är ovanligt. Corvette användes mycket under tävlingar och de flesta tävlingsbilarna behövde få sina motorer utbytta.

Oerhört sällsynt är också att just den här bilen bara gått knappt 7 000 mil.

Stingray Racer
Bilen har totalrenoverats och restauerats av Andy Cabral (Foto: Barrett-Jacksson).

Trots att den gått så få mil så har våran Stingray genomgått en total renovering av Andy Cabral där det inte snålades på slantarna.

Det var det säkert värt då hon fått ”The Top-Flight Award” hela två gånger. Utmärkelsen delas ut av National Corvette Restorers Society (NCRS).

ANNONS
ANNONS

Auktionen på går i Las Vegas mellan den 30 juni och den 2 juli.

Läs mer här

Läs även: Körglädjen och törsten tillbaka i Formel 1 [Dagens PS]