Leveranserna av den nya laddhybriden Ford Kuga PHEV har stoppats eftersom batteripaketet kan börja brinna. Kunder har informerats om att laddning medför brandrisk.

När jag testade nya Ford Kuga PHEV tidigare i våras ställde jag mig en aning tveksam till modellen. Dock upplevde jag inga överhettningstendenser som hittills orsakat fyra bränder. Bilen blev en mindre succé för Ford och står för närmare halva Kuga försäljningen i år och var en modell som man räknade med under hösten när effekten från pandemin avtar.

ANNONS
ANNONS

Anledningen för att modellens batteripaket kan överhettas misstänks vara ombordladdaren som bl.a. tar hand om att ladda litiumjonbatteriet på 14,4 kWh under körning, dvs. den så kallade regenereringen. Detta innebär att de ca. 27.000 kunder som fått bilen levererad i Europa inte kan ladda bilen och blir dessutom tvungen att köra bilen i ett läge där inte batteriet används överhuvudtaget.

Inga nya bilar kommer att levereras förrän man löst problemet, vilket kan ta tid och kosta Ford en hel del i goodwill. Om problemet även innefattar C2-plattformen, som Kuga delar med Focus, kan det dröja länge innan problemet är löst. Vi får hoppas att så inte är fallet. Hur kunderna kommer att kompenseras är inte klart.