Dagens PS

Världspremiär för Audi Q4 Sportback e-tron

Audi Q4 Sportback e-tron kallas fortfarande för en konceptbil men går i produktion våren 2021. (Foto: Audi)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 08 juli 2020Publicerad: 08 juli 2020

Ur ett tekniskt perspektiv är de identiska, men designmässigt har de två elbilarna sin egen karaktär och form. 2019 visades Audi Q4 e-tron som konceptbil i Geneve och gav en försmak av den kommande elbilen. Nu visar Audi upp nästa version som går i produktion 2021. Audi Q4 Sportback e-tron är en eldriven suv med sportigt elegant coupé-siluett.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Redan ett år innan de första bilarna levereras kan de blivande Q4-kunderna nu börja fundera på vilken version de föredrar – Audi Q4 e-tron med det extra utrymmet i en klassisk SUV eller Q4 Sportback e-tron med den sportigare karossen. Måtten är nästan identiska. Med 4,60 meter i längd och 1,60 m i höjd är Q4 Sportback en centimeter längre och lägre. Bredden på 1,90 meter är densamma liksom axelavståndet på 2,77 meter.

Audi Q4 e-tron kommer att finnas med två karossmodeller och inom kort kan man förhandsboka dem. (Foto: Audi)

De två konceptbilarna har samma typ av drivlina, något som också ger en fingervisning om toppmotoriseringen i den kommande produktionsmodellen. De två elmotorerna levererar 302 hk i systemeffekt och quattro fyrhjulsdriften till att kraften överförs till vägen. 0-100 km/h går på 6,3 sekunder och topphastigheten är begränsad till 180 km/h. (Inte av säkerhetsskäl som Volvo utan fokus på optimal räckvidd)

Batteri med lång räckvidd

Batteriet på 82 kWh upptar det mesta av utrymmet mellan axlarna. Räckvidden är över 450 kilometer enligt WLTP och med enbart bakhjulsdrift ökar den till över 500 kilometer. Q4 e-tron baseras på MEB-plattformen som kommer att vara basen för flera elbilar i kompakt- och mellanklassen från Volkswagen-koncernen. Audi Q4 Sportback e-tron concept ger en förhandsvisning av vad som redan kommer att bli den sjunde serieproducerade elbilen från Audi till 2021.

Exteriör med en sportig siluett

Siluetten hos Audi Sportback sluttar ned mot bakpartiet och avslutas i en spoiler vid nederkanten på bakrutan. Resultatet är att Audi Q4 Sportback upplevs som mycket längre än systermodellen Audi Q4 e-tron concept.

Mycket fokus på en sportig framtoning med tydliga designelement från urquattron. (Foto: Audi)

ANNONS

Över bakpartiet löper en ljuslist som förbinder de två bakljusen på samma sätt som i Audi Q4 e-tron concept. Här blir även släktskapet med e-tron Sportback tydligt. Det gäller även LED-ljusens pilformade design. Gemensamt för de både Q4-modellerna är även den kraftfulla diffusorn med horisontella stag och belyst e-tron logo.

LED-ljuslisten kopplar samman bakljusen likt Audi e-tron och Q8. (Foto: Audi)

Framifrån signalerar den något överdimensionerade Singleframe-grillen och de fyra ringarna att Q4 Sportback e-tron concept är en Audi. Frontytan i grillen är sluten och inramningen bred och nästan upprätt i oktagonform. De kraftfulla skärmbreddarna över hjulen är ytterligare klassisk Audi design med anor från urquattron. Stora 22” hjul bidrar också till den sportiga profilen.

Det är inte bara BMW utan även Audi har halkat in på överdimensionerade grillar. (Foto: Audi)

Interiör med rymd

Med sina mått tar Audi Q4 Sportback e-tron concept plats i den övre delen av kompaktklassen. Interiört gör det stora axelavståndet på 2,77 meter att den upplevs som åtminstone en klass större än vad yttermåtten signalerar. Avsaknaden av kardantunneln bidrar till ett stort benutrymmet bak.

Innertak, fönsterstolpar, dörrsidor och instrumentpanel är klädda med vit och beige mikrofibertextil. Hållbarhet är högsta prioritet inte bara när det gäller den elektriska drivlinan i Audi Q4 och Q4 Sportback, bl.a. är även golvbeklädnaden tillverkad av återvunnet material.

Futuristiskt men fortfarande typiskt Audi. Hållbart miljömaterial i kupén. (Foto: Audi)

ANNONS

De kromade ramarna i metall har ersatts av ytor i högkvalitativ flerlagerslack och det frostade plexiglaset ger en djupverkande effekt. De fyra sätena med integrerade nackstöd är klädda i alcantara med dubbla stickningar.

Head-up display med augmented reality

Direkt i förarvyn framför ratten visas de viktigaste funktionerna som hastighet, laddnivå och navigationskarta i den digitala skärmen i Audi virtual cockpit. Helt nytt är en stor head-up display med augmented reality-funktion som kan överföra t.ex. riktningspilar direkt på vägen framför.

Touchreglage på ratten gör att funktioner som används ofta styrs via ratten. Över mittkonsolen finns även en 12.3” pekskärm som är vinklad mot föraren för att underlätta inställningar. Klimatanläggningen styrs separat via en rad med knappar. Mellan sätena finns ett rymligt stuvfack med induktiv laddning av mobilen och ovanför detta en separat enhet med integrerad växelväljare.

Effektiv prestanda med elmotorer

MEB-plattformen levererar en bred portfölj av drivlinor och effektnivåer. Audi Q4 Sportback e-tron concept bjuder på prestandaversionen med elmotorer på både fram- och bakaxel.

Audis quattro fyrhjulsdrift opererar med en elmotor för vardera axel. (Foto: Audi)

I elbilen saknas en mekanisk förbindelse mellan axlarna. Momentfördelningen sker istället under bråkdelen av en sekund via ett elektroniskt styrsystem. Det ger Audi Q4 Sportback e-tron optimalt fäste i alla väderlekar och underlag. För högsta verkningsgrad används i de flesta fall enbart den bakre motorn, en permanent synkronmotor. Av effektivitetsskäl sker drivningen framförallt via bakaxeln.

ANNONS

Om föraren kräver mer effekt än den bakre motorn kan erbjuda, fördelas drivningen till den främre asynkronmotorn och framaxeln. Det sker även prediktivt redan innan halkan uppträder under isiga förhållanden, vid snabb kurvtagning eller om bilen under- eller överstyr. Den bakre elmotorn har en effekt på 201 hk och ett vridmoment på 310 Nm medan den främre motorn levererar upp till 101 hk och 150 Nm till framhjulen.

Den sammanlagda systemeffekten är 302 hk. (Foto: Audi)

Systemeffekten är 302 hk. Batterienheten under passagerarutrymmet lagrar 82 kWh, vilket ger en räckvidd på över 450 kilometer enligt WLTP-standarden. Laddningen sker med maximalt 125 kW och det tar drygt 30 minuter att nå 80 procent av den totala kapaciteten.

Receptet för att nå maximal räckvidd omfattar betydligt mer än ett batteri med hög kapacitet. Audi Q4 Sportback e-tron concept är utvecklad för att vara så effektiv som möjligt med ett luftmotstånd på låga 0,26. Båda modellerna har också ett sofistikerat energiåtervinningssystem som nyttjar alla tillfällen för att optimera räckvidden. Dessutom bidrar värmereglersystemet för drivlinan och batteriet med värmepump.

Elbilsoffensiv: fler än 20 elbilar till 2025

I samband med världspremiären av Audi e-tron i september 2018 lanserade Audi sin elektrifieringsoffensiv. 2025 planerar Audi att ha över 20 helt eldrivna modeller på de viktigaste marknaderna och räknar med att laddbara modeller skall stå för ca 40 procent av försäljningen globalt.

Över 20 Audi-modeller ska vara elbilar 2025. En mycket stark offensiv som kräver en kraftfull utbyggnad av laddnätverket. (Foto: Audi)

Utöver suvarna e-tron och e-tron Sportback kommer det att finnas en bred palett med klassiska karosser som Avant och Sportback. Modellprogrammet kommer att omfatta varje relevant marknadssegment från kompaktklassen till lyxbilsklassen.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS