Eldrivna fyrhjulsdrivna suvar är inget nytt fenomen, men det finns ännu ingen renodlad terrängbil som går på el. Förrän nu: skotska Munro Vehicles har nu lanserat den första elektriska terrängbilen.

ANNONS

Den nya modellen, Munro MK_1, riktar in sig mot industrier som gruvdrift, bygg, lantbruk och försvar.

Munro
Det rör sig om en bestämt nischad produkt men går att köpa som privatperson. (Foto: Munro Vehicles)

Med fokus på terrängen

Idén till Munro MK_1 kom i samband med att grundarna, Russell Peterson och Ross Anderson, var ute på en campingsemester i terrängen.

Med sig hade de sina fossilbilar som i vissa fall hade det jobbigt med branta backar.

Det var ju kraftleveransen de hade invändningar kring och ansåg därför att en eldriven terrängbil hade varit något. På så vis kom Munro MK_1 till världen, en bil som är döpt efter ett av Skottlands högsta berg.

Bilen kommer även att tillverkas i Skottland och blir den första bilen som byggs där på över 40 år.

ANNONS
ANNONS
Munro Vehicles
Designen är tveklöst funktionell. (Foto: Munro Vehicles)

En funktionell skotte

Munro MK_1 erbjuds till en början i femsitsigt utförande med en dragvikt på 3 500 kilogram och en lastvikt på 1 000 kilogram.

Tanken är att den ska kunna transportera både människor och prylar till jordens mest oåtkomliga hörn, förutsatt att det finns laddmöjligheter.

Det finns två elmotorer att välja mellan – en på cirka 300 hästkrafter och en på 375 hästkrafter.

Fyrhjulsdriftsystemet är av äkta vara i det att det är mekaniskt. Räckvidden är upp till 190 kilometer vilket enligt Munro motsvarar ungefär 16 timmars terrängkörning.

Det maximala vridmomentet är 700 newtonmeter medan sprinten till 100 avverkas på 4,9 sekunder, vad det nu har för relevans.

Det finns två batterier att välja mellan – ett på 61 kilowattimmar och ett på 82. Munro garanterar 80 procents kapacitet efter åtta år och/eller 16 000 mil.

ANNONS
ANNONS
Munro
Munro MK_1 har en interiör som även den är robust. (Foto: Munro Vehicles)

Munro är tänkt att vara en långvarig pjäs

Munro MK_1 är utvecklad för att vara verksam i tiotals år och fokuserar helhjärtat på robusthet och funktionalitet.

Det kommer även att lanseras en rad olika karosser och utföranden av den nya skotska terrängbilen. Märket vill höja ribban för utsläppsfri terrängkörning och erbjuda livslång service.

Den nya elektriska terrängbilen börjar på motsvarande 620 000 kronor och leveranser drar igång under 2023.

Läs även: Djupdykning – Audis elektrisk Dakarrallybil [Dagens PS]
Lyssna på det senaste avsnittet av Dragläget, vår podcast om bilar: ”Vi maxade en Jeep Wrangler i Dubai” [Dagens PS]