Priset rusar på klimatsmart bränsle. Flera företag larmar nu om att sina kunder kan tvingas att ge upp miljöambitionerna och återgå till diesel. 

ANNONS

Priset på det förnybara och fossilfria drivmedlet HVO100 har under de senaste månaderna skjutit i höjden. I nuläget är prisskillnaden mellan HVO100 och vanligt diesel hela sex kronor per liter.

Snabb prisuppgång

Prisuppgången för den förnybara drivmedlet började redan i början på året, men har nu under våren trappats upp ytterligare. 

“Då gick priset upp till 4 kronor över en natt. Differensen till vanlig diesel blev 4 kronor, men nu har prisskillnaden ökat till 6 kronor”, berättar Mårten Bergman från Transportföretagen, till Tidningen Näringslivet. 

Ökade transportkostnader

HVO100 står för en betydande mindre del CO2-utsläpp än vanligt diesel gör, men nu varnar flera företag att det helt enkelt börjat bli för dyrt.     

“Vi är väldigt beroende av transporter. Och för oss är det viktigt att både våra egna och de transporter vi köper in är hållbara. Vi är i högsta grad beroende av prisutvecklingen och under det här året har våra transportkostnader ökat med ett antal miljoner i takt med prisutvecklingen på HVO100”, säger Martin Valdemarsson från Spendrups, som påpekar att företaget ändå kommer fortsätta att prioritera HVO100 för att det handlar om värderingar.

Kunderna går tillbaka till diesel

MaserFrakts vd Per Bondemark berättar att företaget har som mål att bli helt fossilfria 2030. “Det som oroar oss är att en del kunder lämnar HVO som drivmedel helt och hållet. Istället går de tillbaka till diesel, vilket gör det tydligt att de börjar backa från sina egna miljöambitioner”, säger han, och tillägger att det är en oroväckande trend. 

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Vätgas i framkant när oljejättar ställer om

Läs mer: Dyrt att ta bilen i midsommar: Så kör du billigare