När covid-19 nu börjar släppa taget om oss och resorna börjar komma igång, så finns det betydligt billigare alternativ än Swedavias rekordhöga parkeringar på Arlanda. Det gäller bara att planera tiden bättre.

Europas dyraste flygplatsparkering är vid terminal 5 på Arlanda. (Foto: Håkan Nilsson)

Europas dyraste flygplatsparkering

En undersökning som presenterades i november 2019 konstaterade att Arlanda hade Europas högsta parkeringsavgifter. Visserligen handlade det om kostnaden för korttidsparkeringen när man hämtar eller lämnar passagerare framför terminalerna, men även att parkera en längre tid på någon av Swedavias parkeringar är en mycket dyr historia.

Vill man ändå stå inomhus så kostar 1 dygn 330-360 kr och 1 vecka 999-1.299 kr. (Foto: Håkan Nilsson)

Jag är själv en flitig resenär med normalt närmare 50 resor per år och för mig är det fullständigt otänkbart att parkera bilen på någon av Swedavias parkeringar. Det handlar främst om ekonomin då jag själv får stå för kostnaden och även om jag fick ersättning för parkeringen så skulle jag inte moraliskt kunna tänka mig att parkera på Swedavias dyra parkeringar.

Beta-parkeringen vid Arlanda är populär trots höga priser och busstransfer. (Foto: Håkan Nilsson)

Jag planerar istället att lämna hemmet eller kontoret en halvtimme tidigare och använda pengarna jag sparar till något betydligt värdefullare. Men den tankegången verkar de flesta som reser i tjänsten inte ha och låter istället deras arbetsgivare betala parkeringen i de dyra och ofta fulla parkeringshusen och närliggande parkeringsytorna.

Våga testa billigare parkering

Efter att ha testat alla tillgängliga och billiga alternativ (se nedan) så har ingen av dem har gjort mig besviken, snarare tvärtom. Förutom att parkeringen är betydligt billigare även om du bara är borta över dagen och framförallt om du är borta en längre tid, så erbjuder de fri transferservice direkt till terminalerna på kort tid och hämtning på samma plats när du kommer hem.

I anslutning till Arlanda flygplats finns sedan ett flertal år några så kallade ”långtidsparkeringar” som även hanterar korttidsparkering. Några av dessa är bl.a. Benstocken, Måby och Lindskrogs. Dessa tre ligger mellan 5-10 minuter transfertid från terminalerna och är ofta bokade av framförallt semesterresenärer men även en och annan kostnadsmedveten affärsresenär. Alla erbjuder priser som understiger Swedavias billigaste parkering och faktum är att det finns utrymme för fler aktörer eftersom den ökade populariteten har inneburit att man numera är tvungen att vara ute i god tid för att få en plats för sin bil.

En ny aktör ”rör om i grytan”

En av de senaste aktörerna som jobbar på att bryta Swedavias monopol och erbjuda parkering till låga kostnader är Trosta Parkering, 8 minuter från terminal 5. Vintern 2018/19 startade Magnus Forsberg tillsammans med Marcus Sandström och Darija Milijeva, alla med en bakgrund inom restaurangbranschen, denna ”lågprisparkering” som innan covid-19 hade vuxit till en kapacitet på ca. 600 bilar. Han, liksom så många andra var trött på att spendera 100-tals kronor mer än nödvändigt på att parkera bilen när han flög från Arlanda.

Magnus Forsberg och hans kollegor arbetar minimalistiskt men med hög service som uppskattas av ”gästerna”. (Foto: Håkan Nilsson)

Genom att tänka minimalistiskt och inte erbjuda sina ”gäster” (det är vad Magnus kallar sina kunder) en massa onödiga tjänster utan istället lägga fokus på kärnverksamheten; parkering och transfer, har man kunnat lägga sig på en prisnivå som ingen annan kommer i närheten av. För lite drygt samma pris som man betalar för bara ett dygn i Swedavias parkeringshus vid terminal 5, kan du parkera en hel vecka bara 8 minuter från terminalen. Förvisso är det utomhus men bilar är ju gjorda för att vara ute, eller hur?

ANNONS
ANNONS

Från tomt till fullt

Ambitionen att i framtiden kunna erbjuda parkering även inomhus och tjänster som bl.a. ångtvättning av bilar medan man är ute och reser, har dock fått stått tillbaka under pandemin. Alla Arlandas parkeringar har gapat tomma och det har påverkat de privata aktörerna hårt. Nu har dock resandet äntligen kommit igång och de senaste veckorna har framförallt Trosta Parkering haft full beläggning. Men det kommer att ta tid att komma ikapp vårens förluster.

Det handlar alltså om att parkera och få en snabb transfer till terminalen till en låg kostnad. Jag som ofta är borta två dygn behöver bara betala 150 kr att jämföras med Swedavias Beta-parkering (kräver busstransfer) som skulle kosta 330 kr eller på utomhus-parkeringen vid terminal 5 där det skulle kosta 560 kr. Jag sparar alltså mellan 180 – 410 kr genom att vara ute i lite god tid innan avgång, något som jag är övertygad om att fler skulle kunna hantera.

Kanske kan detta fungera som en väckarklocka för de företag som idag ”sponsrar” statliga Swedavia i samband med tjänsteresor.

Här parkerar man billigast på Arlanda

Trosta Parkering – 1 dygn 100 kr / 1 vecka 399 kr
Parkos – 1 dygn 130 kr / 1 vecka 580 kr
Benstocken – 1 dygn 160 kr / 1 vecka 590 kr
Lindskrogs – 1 dygn 180 kr / 1 vecka 600 kr
Måby – 1 dygn 200 kr / 1 vecka 580 kr

Swedavia

Långtid P1 – 1 dygn 165 kr / 1 vecka 599 kr
Långtid Alfa – 1 dygn 165 kr / 1 vecka 579 kr
Långtid Beta – 1 dygn 165 kr / 1 vecka 579 kr
Express utomhus – 1 dygn 290 kr / 1 vecka 949 kr
Express inomhus – 1 dygn 330-360 kr / 1 vecka 999-1.299 kr*

*Endast vid förbokning

Arlanda värst i EU – toppar ny skräcklista