Audi gör comeback på Le Mans och långloppsracing 2023. Denna gång i en elektrifierad uppföljare till framgångsrika Audi R18.

annons
annons

De trettonfaldiga vinnarna av Le Mans, Audi, planerar för comeback i den klassiska 24-timmarstävlingen. Redan nu håller biljätten på att ta fram en efterträdare till den så framgångsrika R18. Den nya racingbilen byggs i nära samarbete med Porsche, som också ingår i Volkswagen-koncernen.

“En av Volkswagen-koncernens styrkor är samarbetet mellan märkena vid utvecklingen av bilar”, säger Julius Seebach, chef för Audi Sport GmbH och ansvarig för motorsport och fortsätter:

“Nu överför vi samma beprövade modell till motorsporten. Den nya tävlingsbilen kommer trots det vara en lika genuin Audi som RS e-tron GT, som lanserade nyligen och som också utvecklades på en gemensam plattform med Porsche.”

Le Mans och Dakar

Prototypen till Le Mans Daytona h, LMDh, utvecklas samtidigt som biljättens suv-satsning till Dakarrallyt 2022. Dakarrallyt startar redan i januari nästa år, så det projektet har mindre tid på sig.

“Dakar-teamet är förstås under en större tidspress eftersom det bara är mindre än åtta månader kvar till vårt första deltagande i Dakarrallyt i januari 2022,” säger Andreas Roos, som är ansvarig för all motorsportrelaterad fabrikssatsning.

Ett år senare ska efterföljaren till R18 göra debut i LMDh-kategorin på Daytona 24 hours race. För att hinna klart i tid är planen att den nya racingbilen ska rulla ut ur garaget under det första kvartalet 2022. Därefter inleds ett intensivt testprogram för att biljättens projekt ska bära frukt i Daytona och Le Mans 2023.

“Den nya LMDh-kategorin passar perfekt in i vår nya motorsport set-up,. Reglementet gör att vi kan tävla i prestigefulla race över hela världen”, säger Seebach.

ANNONS
ANNONS

Audi innehar distansrekordet på Le Mans 24-timmarslopp och har redan vunnit världens viktigaste långlopp 13 gånger.

Läs mer: Fler sportbilsnyheter på [Dagens PS]