Dagens PS

Turkisk elbil till Sverige - stöttar Erdogan

Togg
Togg, det nya turkiska elbilsmärket, är Erdogans påfund. (Foto: Turkish Presidency)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 16 jan. 2023Publicerad: 14 jan. 2023

Det turkiska elbilsmärket Togg ska dra igång sin tillverkning under våren. Först ut är en elektrisk suv som kommer att erbjudas i två utföranden och nu är det bekräftat att märket ska börja saluföras på den svenska marknaden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Först ut är en elsuv som ännu inte fått ett namn. Det som skiljer de två varianterna åt är antalet elmotorer – en eller två – samt prestandan – 204 eller 408 hästkrafter.

Vissa hävdar att den nya turkiska elsuven är till för att hjälpa Erdogan vinna det turkiska valet i sommar.

MISSA INTE: Faran inte över – fördubblat elpris 2023

Togg

Hade du kunnat tänka dig en turkisk bil? (Foto: Togg)

Upp till 50 mils räckvidd

Räckvidden sägs vara upp till 50 mil och laddning till 80 procent ska ta cirka 25 minuter.

Innan bilen når svensk mark ska den börja säljas i Turkiet. Fabriken där bilen tillverkas sägs ha en kapacitet på upp till 100 000 bilar per år.

Ifall de försäljningssiffrorna kan nås återstår att se – hur attraktiv en turkisk elbil kan tänkas vara förblir oklart.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Togg är ett turkiskt folkbilsmärke

Den turkiska bilindustrin fokuserar till stor del på att producera bilar åt andra aktörer.

Tillverkare som Fiat, Renault, Hyundai, Toyota, Honda och Ford har fabriker där och det exporteras årligen bilar till ett värde av motsvarande 200 miljarder kronor.

Trogg är inte det första turkiska märket – det finns aktörer som Anadaol, Oyak och Tofaş. Det Trogg emellertid är först med är att tillverka elbilar.

Landet har en infrastruktur som är mer lämpad för elbilar än man kan tro.

Oklar lansering

Exakt när den nya elsuven från Trogg dyker upp återstår att se – först och främst måste modellen få ett namn. Därefter väntas säljstart i Turkiet följt av lansering på andra marknader.

Sverige är en så kallad prioriterad elbilsmarknad, därav turkarnas intresse av att lansera den på svensk mark. 

ANNONS

Läs även: Ingen Natoresa till Turkiet
Läs även:
Fem länder där du inte visste att det fanns elbilar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS