Bilen som köptes ny i år drabbades av motorhaveri, trots att ägaren gjort två oljebyten sedan köpet. I stället för att inspektera bilen valde den lokala Toyota-handlaren att söka upp ägaren på sociala medier, där man fann en bild föreställandes bilen i fråga på sladd, med bilägaren bakom ratten. Resultatet? Ingen garanti.

ANNONS

Toyota-personalen stalkade bilägaren på sociala medier

I ett Facebook-inlägg som publicerades i lördags beskriver Toyota GR86-ägaren Blake Alvarado hur den trasiga motorn på hans bil inte täcks av garantin, efter att Toyotas tekniker funnit bevis för att bilen körts…på precis det sätt som Toyotas egen reklamfilm visar.

I ärlighetens namn är det nog till och med en överdrift. Alvarado menar nämligen att bilden i fråga togs under en så kallad Test & Tune-dag, där bilägare kan pröva sina bilar under den sortens press som inte lämpar sig för allmän väg, i syfte att utveckla sina ögonstenars köregenskaper.

Med andra ord har de påfrestningar som bilen utsatts för inte varit i närheten så stora som de som förekommer vid till exempel tävlingskörning på bana. Och just det, motorraset inträffade tre och en halv månad efter det ovan nämnda evenemanget.

Problemet är en sedan länge känd defekt

Motorn på bilen i fråga gick sönder till följd av att den inte fått nog med smörjning. Det kan hända när standardbilar utsätts för starka krafter i sidled, som gör att oljan inte cirkuleras i motorn som den ska. 

Sådana krafter kan uppstå om man till exempel sladdar, och Toyota menar således att bilägarens körning låg till grund för motorhaveriet.

Enligt Alvarado berodde motorraset dock på en brist i motorns design, som varit känd i nästan tio år, eftersom det också drabbade föregångaren GT86 (och Subaru BRZ)

Undermåligheten består i att ett silikonbaserat tätningsmedel, som brukas friskt i den här motorn, lossnar och sätter igen oljesilen, vilket resulterar i att motorn inte får någon smörjning och så småningom går sönder.

Trots att bilägaren själv har kunnat påvisa att hans egen oljesil är full av detta tätningsmedel, står Toyota fast vid att garantin inte gäller. Teknikern som tog det ursprungliga beslutet har fortfarande inte ens tittat på bilen själv.

Historien har ännu inte fått ett lyckligt slut

Tack vare att Blake Alvarados inlägg har delats över tusen gånger och att fallet har uppmärksammats i ett flertal medier, samt att ett antal andra bilägare vittnar om samma problem, lever hoppet om att Toyota till slut kommer att ta sitt ansvar.

ANNONS
ANNONS

I en tråd på GR86-forumet vittnar en BRZ-ägare om att Subaru varit mycket tillmötesgående när dennes bil råkade ut för samma sak. Alvarado tvingas i stället byta motorn i sin bil till en begagnad spis från just en BRZ.

Om Toyota ska insistera på att inte hjälpa sina kunder – och skylla haverier på att bilen har körts på fel sätt – får man i alla fall hoppas att de i fortsättningen slutar producera reklammaterial där deras sportbilar utsätts för sådant man menar att de inte tål.

För bara en dryg månad sedan återkallades Toyotas nya elbil bZ4X på grund av flyktbenägna hjul.