Dagens PS

Toyota: ”Elbilar är inte hela framtiden”

Toyotas styrelseordförande Aikido Toyoda har uttalat sig om elbilar
Styrelseordförande Aikido Toyoda tror inte att elbilar är den enda lösningen på miljöproblemen. (Foto: TT)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 10 juli 2023Publicerad: 10 juli 2023

Toyota är inte helt sålda på elbilar, något som reflekteras i märkets globala modellutbud. Nu bekräftas det än en gång av biltillverkarens tidigare VD och nuvarande styrelseordförande.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det japanska märket är världens största tillverkare av fordon, inte minst tack vare dess dominans på marknader där elektrifieringen har långt kvar.

Inte helt sålda

Det är Toyotas ordförande Akio Toyoda som nu har förtydligat att märket inte anser att ”elbilar inte är den enda lösningen på koldioxidutsläpp och den globala uppvärmningen.”

Det är inte första gången som den japanska industritoppen har uttryckt tveksamheter kring elbilar och deras framfart.

Lyssna till: “Snittar 3 liter milen i stadstrafik”

ANNONS

Senaste nytt

Finns andra lösningar

Det var under Le Mans 24h som Akio Toyoda berättade för Automotive News Europe att Toyota har stora planer för en mer hållbar framtid.

”Min syn på batteribilar är att de är en av de viktigaste teknologierna när det kommer till att reducera den globala uppvärmningen, men det är inte den enda lösningen”, berättade Toyoda.

ANNONS
Toyoda uttalade sig om elbilar på Le Mans
Toyoda berättade om Toyotas miljöplaner under Le Mans 24-timmars. (Foto: TT)

Toyota menar på att märket inte kör helhjärtat på elspåret då långt ifrån alla deras kunder har tillgång till rätt infrastruktur, och att det ambitiösa skiftet till elbilar hade lämnat många konsumenter i kläm.

Världens största biltillverkare

Av de 10 mest sålda bilmodellerna i världen tillverkas fyra av Toyota. Förstaplatsen innehas av Toyota RAV4, en bil som på de flesta av världens marknader är långt från elektrifierad.

Biltillverkaren tror även fortsatt på vätgas – något de inte är ensamma om – och är även inne på syntetiska bränslen, även kallade e-bränslen.

Rent generellt tror koncernen skarpt på att satsa på flera spår, i stället för att lägga alla ägg i samma korg.

Med det sagt fortsätter de aktivt att investera i elektrifiering och elbilar, men tar det betydligt lugnare än många andra aktörer.

Läs även: Toyotas genidrag: Manuellt växlade elbilar

ANNONS

Läs även: Nya Toyota C-HR – Laddhybrid lik en konceptbil

Läs även: Efter 58 års väntan: Ferrari vinner Le Mans 24h – igen

Läs även: Test: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS