För två dagar sedan kunde vi berätta att en ägare av Toyotas sportbil GR86, som drabbats av motorhaveri, nekats att få motorn reparerad via garantin. Detta eftersom en Toyota-representant hade grävt fram bilder som enligt dem bevisade att bilen körts vårdslöst. Nu backar Toyota.

ANNONS

Bilden i fråga hade tagits vid ett tillfälle då ägaren, tillsammans med andra bilentusiaster, hade genomfört tester för att hitta rätt inställningar till sin bil. Detta ansåg Toyota vara nog för att vägra täcka skador som uppstod långt senare via bilens garanti. Hela historien finns att läsa här.

Toyotas fadäs blev vida uppmärksammad, och nu har de ångrat sig

Tack vare att bilägaren, Blake Alvarado, skrev ett inlägg på Facebook som fick stor spridning samt att ett antal medier plockade upp storyn, har Toyota nu tvingats ta sitt ansvar.

Alvarado har berättat för The Drive att han har varit i kontakt med individer på högre ort inom Toyotas organisation, och att man nu har lovat att bekosta återställningen av motorn.

Vidare har han blivit lovad att han i fortsättningen ska kunna ägna sig åt bankörning utan att det ska påverka hans garanti. Han tror att Toyota kommer att göra diverse ändringar i garantivillkoren, för att tydliggöra var gränsen går för vad man anser vara oförsiktigt handhavande.

Förvirrande marknadsföring

En starkt bidragande orsak till att fallet rönte så stor uppmärksamhet var att Toyotas egen reklamfilm i allra högsta grad uppmuntrade till livlig körning. Dessutom ingick en dag med bankörning och rabatt på en racinghjälm i själva köpet.

ANNONS
ANNONS

Blake Alvarado säger att han hoppas att garantivillkoren för alla GR-modeller fortsättningsvis ska innehålla explicita förklaringar om vilka typer av bankörning man ska kunna ägna sig åt utan att förlora sitt skydd. Enligt The Drive är det redan hur det ser ut på vissa av Toyotas marknader.

Om så inte blir fallet finns en överhängande risk att ingen vågar köpa kommande modeller, såsom GR Corolla.