Projekt Thunderball är Wiesmanns första nya modell på åtta år, och sportbilen med retro-look är en läckerbit. En klassisk cabriolet med bakhjulsdrift precis som det ska vara på en riktigt sportbil – helt eldriven.

ANNONS

När Wiesmann presenterar sin första nya modell på åtta år gör man det med dunder och brak – bokstavligen. Projekt Thunderball från den tyska sportbilsspecialisten lovar att smälta samman den nya eltekniken med Wiesmanns unika drag.

Thunderball – urläcker elsportbil med retrokänsla
Läder och trä ger en lyxig interiör, allt i tysk hantverkstradition. Foto: Wiesmann

Projekt Thunderball engelskinspirerad

”Genom att göra det levererar vi inte bara världens första helelektriska sportbilscabriolet, utan en helelektrisk sportbil som känns som en äkta Wiesmann”, skriver man i presentationen.

Den senaste skapelsen från Wiesmann har en kurvig exteriör, med drag av brittiska klassiker som Jaguar XK120, MGA Twin Car och AC Ace, enligt Robb Report. Med sin clamshell hood och skulpterade kofångare är retrokänslan definitivt där.

Retromätare och digitalskärm

Också interiören har ordentlig retrokänsla, med ett överflöd av mätare och läderklädsel – men den har också det allra senaste. Det finns givetvis en skärm för föraren, och ett infotainmentsystem som styrs via touchscreen.

Thunderball – urläcker elsportbil med retrokänsla
Retrokänslan förstärks av mätare på rad. Foto: Wiesmann

Drivlinan består av två elmotorer, som för ovanlighetens skull båda monteras på bakaxeln. Thunderball är alltså en bakhjulsdriven bil, precis som en sportbil ska vara. Med 250 kWh per motor (680 hk) och ett vridmoment på sammanlagt 1 100 nm går 0-100 på 2,9 sekunder, enligt Wiesmann. 0-200 ska enligt tillverkaren gå på 8.9 sekunder.

Thunderball – urläcker elsportbil med retrokänsla
Thunderball är bakhjulsdriven, som en äkta sportbil ska vara enligt puristerna. Foto: Wiesmann

500 km per laddning

Batteripacket är på 83 kWh, och enligt företagets specifikation går bilen mer än 500 kilometer på en laddning. Laddningskapaciteten är 300 kWh, så att ladda om batterierna bör inte ta lång tid.

Än så länge finns ingen topphastighet rapporterad, och Wiesmann har inte heller släppt exakt datum för leveransstart. Däremot är det nu fritt fram att ställa sig på väntelistan för att beställa läckerbiten!

ANNONS
ANNONS

Läs även: Veckans skönhet – galet snygg Jaguar XK European [Dagens PS]

Läs även: Årets elbåtar 2022 – här är listan [Dagens PS]