Dagens PS

Test: Škoda Karoq – vänstra hjärnhalvans bästa vän

omslagsbild skoda karoq test
Škoda Karoq vänder sig till bilköpare som handlar med hjärnan, snarare än hjärtat. (Foto: Marcus Berggren)
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 13 aug. 2022Publicerad: 13 aug. 2022

Škoda Karoq är som en Volkswagen Tiguan som har krympt i tvätten. I egenskap av folkvagnens tjeckiska kusin är den också designad med rationalitet som kärnvärde. Nu har den fått sig en uppdatering och vi har lagt i Högsta Växeln för att ta reda på om det gjort att Karoq är mer Simply Clever than ever.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Škoda Karoq Style (2022)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, dieselmotor, 150 hästkrafter, 320 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,8 sekunder
Toppfart: 195 km/h
Vikt: 1591 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4390/1603/2025 mm
Pris: 405 300 SEK (Testbil ca 462 400 SEK)

skoda karoq i profil med vindkraftverk

Nya Karoq är designad för att skära genom luften. (Foto: Marcus Berggren)

 

Fokus på att minimera kategorins största svaghet

Nya Karoq känns igen på att grillen har blivit större och kantigare, att strålkastarna har blivit smalare och att bakljusen har blivit mer stilrena. Bilen har också fått en lite mer takförlängande spoiler och turbulensminimerande fälgar.

Dessa modifikationer har sin förklaring i att det huvudsakliga fokusområdet vid utvecklingsarbetet har varit minimering av luftmotståndet – något som är tämligen angeläget med stadsjeepar. Resultatet är en luftmotståndskoefficient som har minskat med drygt tio procent till 0,30.

Det ändrar inte på det faktum att en SUV är ett dåligt val om man vill komma långt på sin dyrköpta diesel. Man sparar någon deciliter per mil genom att skippa högbyggen helt och hållet, och i stället satsa på en kombi.

skoda karoq snett bakifrån i portugal

Det här är en suv som klarar mer än bara asfalt. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Kapabel och komfortabel

Med det sagt finns det ju fördelar med Karoqs markfrigång och korta överhäng. Under provkörningen i Portugal visade den sig oväntat villig att ta sig an stock och sten. För köpare som tänker hänge sig åt terrängkörning, erbjuds för 4 400 kronor ett offroadpaket med extra skydd för drivlina och underrede.

Oftast befinner man sig förstås inte ute i spenaten, utan på asfalterade vägar. Särskilt på längre turer är man tacksam för att Škoda Karoq är rejält komfortabel. Sätena är ergonomiska på en nivå som ofta inte ens matchas av stolarna i betydligt dyrare bilar.

I motorvägsfart är det enda oljudet man behöver dras med vindbruset, som alltså dominerar trots allt krut som lagts på minimering av luftmotståndet. Det är förstås primärt ett hedersbetyg för drivlinan, snarare än någon kritik av karossformen.

Att det enda motoralternativet är en diesel på 150 hästkrafter upplevs som den främsta bristen i högre hastigheter. Även om växellådan kvickt kan skifta ner ett lämpligt antal steg, blir resultatet snack i högre utsträckning än verkstad.

kompakt suv bakifrån

Foto: Karl Cajmatz

Praktikalitet som anstår en käck tjeck

Det är förstås ingen som köper en Škoda för den upphetsande körupplevelsens skull. Škoda är märket för den som vill kunna motivera sitt bilköp med en rationell lista över argument för respektive emot sina olika bilkandidater. Praktiskt är bara förnamnet.

ANNONS

Att Karoq är aningen mindre än Tiguan visar sig inte bara på det korta överhänget bak. Det betyder också att lastutrymmet är lite trängre. Om man tänker sig bilen som familjebil ska familjens storlek, både i antal och volym, tas i beaktande.

Baksätet är lyckligtvis tredelat, vilket bidrar till en flexibilitet i lastutrymmet som är oerhört värdefull i en bruksbil, och innebär att man inte ska stirra sig blind på siffrorna för lastvolym. Något märkligt är att testbilen saknade armstöd för baksätespassagerarna.

Vill man ha mugghållare ska det till att dra i tåtarna som fäller hela mittenryggstödet, vilket känns lite väl mödosamt när man bara vill ha någonstans att ställa ifrån sig kaffet. Dessutom öppnar man barriären till bagageutrymmet, vilket kanske inte är önskvärt, beroende på vad man fraktar.

En liten men naggande god detalj, när vi ändå är inne på att fälla baksätet, är de små hållarna där man kan knäppa fast de bakre ytterplatsernas bältesspännen innan man fäller sätet. Det gör att man slipper få bältena fastklämda någonstans där man inte hittar dem utan en arkeologisk insats.

Sådana smarta detaljer finns överallt i bilen. I listan nedan har jag sammanställt åtminstone några av dem.

Šmarta detaljer i Škoda Karoq:

  • Hållare för 12-voltsuttagets propp, mynt, kortformade objekt och bilnyckel i mittkonsolen
  • Rejäla krokar för att hänga upp matkassar och annat i bagageutrymmet
  • Givetvis ett paraply (som i alla modeller från Škoda och Rolls-Royce)
  • Kombinerad P-skiva, isskrapa, mönsterdjupsmätare och myntsubstitut för kundvagnar
  • Vanligt eluttag i baksätet

 

ANNONS
bilens interiör

Foto: Škoda

Byggkvalitet och interiör användarupplevelse

Det är också med tacksamhet man noterar att Škoda behållit fysiska reglage för allt som har med klimatanläggningen att göra. Även det är ett exempel på ett praktiskt grepp, om än inte ett som präglas av innovationsanda så mycket som bakåtsträvande.

Det händer ju trots allt att man vill köra bil med handskar, eller bara hålla ögonen på vägen medan man ändrar temperatur i kupén. Vreden med vilka man ställer in gradantal och fläkthastighet känns en aning smäckiga, men det är också det enda man egentligen kan kritisera vad gäller byggkvaliteten.

Infotainmentsystemet är långt ifrån det bästa på marknaden, men man kan slippa det i stor utsträckning genom att koppla upp sin telefon och köra Apple Carplay eller Android Auto. Efter att ha använt mig av det senare kan jag med glädje, och viss förvåning, påstå att det faktiskt fungerar förhållandevis problemfritt – något som inte alltid är fallet.

Hur Simply Clever är nya Karoq?

Nya Karoq är ett mycket bra exempel på Škodas pragmatiska syn på bilbyggande – en frisk fläkt i en bransch som tycks vara besatt av touchskärmar och diverse andra gimmicks, som ser bra ut men inte funkar.

Bara att läsa tillverkarens egen beskrivning av modellens tekniska specifikationer – vilket man kan göra här – är som balsam för själen, eller kanske rättare sagt vänstra hjärnhalvan.

ANNONS

De få minustecken som finns består i infotainmentsystemet, den billiga känslan i klimatanläggningens vred, att man måste fälla ett helt säte för att få mugghållare, och att man inte kan välja någon annan motor än 150-hästarsdieseln.

Dessa nackdelar går antingen att komma runt eller att lära sig leva med, och då står man inför det faktum att nya Škoda Karoq är en riktigt vettig bil som erbjuder mycket och genomtänkt utrustning för pengarna.

Bygg din egen Škoda Karoq här!

front skoda suv

Foto: Karl Cajmatz

Dagens PS helhetsintryck av Škoda Karoq

Slutbetyg: 4/5

Škoda Karoq är en förnuftets beskyddare, som borde vara en given kandidat för alla familjer som får plats i den. På grund av några få minus missar den högsta betyg, men ingen vill väl ändå leva med en perfektionist till bil? Eller ja, de som vill det köper nog en kombi.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS