I princip spelar det ingen roll vad Volvo lanserar. Deras bilar är fortfarande omåttligt populära bland oss svenskar och förhoppningarna är stora på att nya V60 ska bli den naturliga arvtagaren till ”folkhemsbilen” V70, men jag är lite tveksam.

Mycket snyggare än föregångaren. FOTO: Håkan Nilsson

Visst tar nya Volvo V60 ett gigantiskt kliv framåt från föregångaren. Den är inte bara snyggare och större utan även bekvämare och lite lyxigare. Men frågan är om det räcker för att fylla tomrummet efter Sveriges mest sålda bil genom tiderna? Volvo V70 representerade de praktiska fördelarna som gjorde den till en utmärkt familjebil. Nya V60 fokuserar mer på design och det är kanske inte helt fel om man vill höja sin status på den internationella marknaden, men är det vad de svenska kunderna behöver?

Ett sportigt uttryck. FOTO: Håkan Nilsson

Volvo vill gärna titulera sig ”premiumtillverkare” och man är inte långt ifrån att uppfylla de kriterier som krävs för medlemskap i den exklusiva klubb som utgörs av främst Audi, BMW och Mercedes. Vid presentationen i Barcelona påtalade man att nya V60 är den mest dynamiska modellen som producerats på SPA-plattformen (S/V/XC90 + XC60) och det kan jag hålla med om, men det som främst saknas är känslan i samspelet mellan motor och växellåda som man hittar i premiumsegmentet.

Påminner om en liten V90. FOTO: Håkan Nilsson

På plats i Spanien fanns två motoralternativ: Den beprövade D4 på 190 hk och bensinaren T6 med 310 hk, båda med fyrhjulsdrift. På de krokiga bergsvägarna runt det vackra Montserrat fick V60 D4 bekänna färg och trots bättre köregenskaper än den större V90, så var resultatet ändå inte helt tillfredställande. För att förbättra förbrukningen och utsläppsvärdena har Volvo nämligen ändrat utväxlingen på den annars fina 8-stegade automatlådan.

Bilen förtjänar en bättre växellåda! FOTO: Raül Candales Franch

Förändringen har skapat en irriterande fördröjning av nedväxlingen vid acceleration som gör att man får planera omkörningar mer noggrant än tidigare. Dessutom verkar inte automaten växla ner vid inbromsning vilket innebär att den måste ta tid på sig att växla ned till rätt växel vid gaspådrag. Detta var dock inte lika påtagligt i T6-modellen som kändes betydligt bättre utan att helt övertyga vad gällde accelerationen. Med 310 hk förväntar man sig lite mer ”klös”.

På de släta och fina spanska motorvägarna var båda modellerna mycket tysta och bekväma. Testbilarna var utrustade med Four-C, en teknik som individuellt styr stötdämparna för att optimera köregenskaperna. V60 känns inte lika rapp i styrningen som XC40 men i övrigt mer följsam. Volvo V60 är definitivt mer en långfärdsvagn än en bil som inbjuder till aktiv körning och det är också Volvos målsättning. Det ska vara svenskt tryggt och säkert, lite ”mellanmjölk”.

Snygg design, men räcker det? FOTO: Håkan Nilsson
Snygg design, men räcker det? FOTO: Håkan Nilsson

Man har också stoppat in det mesta förarstöds- och säkerhetssystem som vi hittar i S/V90 som standard. En nyhet är att V60 bromsar in till stillastående om man plötsligt möter en bil i samma fil. Detta ska minska kraften vid en frontalkollision och Volvo kallar det ”Oncoming Mitigation by Braking”. Mercedes liknande system väjer även undan, vilket alltså inte Volvos system gör. Förklaringen är ”att man inte vill ta på sig ansvaret utifall att bilen väjer ut i skogen eller in i nosen på en lastbil”. Kan köpa den förklaringen till viss del men dyker det upp en bil framför mig så vill jag helst undan.

20180516_144207
Inte mycket nytt här förutom en liten uppgradering av Sensus-systemet. FOTO: Håkan Nilsson

Interiört så känner vi igen oss från övriga modeller på SPA-plattformen. Samma instrumentering med den överambitiösa Sensus-pekskärmen i mitten och samma sköna framstolar om man väljer Inscription-paketet. Då får man elstolar i skinn med massage och fläkt. Här sitter mina 197 cm bättre än i de flesta andra bilar, t.om. bättre än i den bekväma V90. Baksätet är dock en helt annan historia.

ANNONS
ANNONS
Trångt insteg och låga säten. Inget optimalt baksäte. FOTO: Håkan Nilsson

För att komma in till baksätet med mina 46:or, krävs det att man vrider in fötterna parallellt med sätet innan man placerar dem under framstolen. Väl på plats är sittpositionen så låg att mindre barn kommer att få det svårt att se ut genom sidorutorna. En kompromiss för att bilen är så låg. Dessutom är sittdynan plattare än i t.ex. V90, för att skapa en bättre mittenplats. Här spricker ”familjebilsambitionen” en aning, trots ett bagageutrymme i klass med V90, vilket är betydligt större än föregångaren.

Det här är kanske det största lyftet med nya V60. FOTO: Håkan Nilsson

Sammanfattning:

De som trott att nya Volvo V60 skulle bli den familjebil som axlade gamla V70-rollen, kommer att bli besvikna. Den är större än föregångaren men väljer man D4-varianten så skiljer det bara 26 000 kr upp till den större V90 och det är ett bättre val för familjen. Det för mig också in på Volvos prissättning som öppnar för intern istället för extern konkurrens.

Skön långfärdsvagn men ingen ”sportbil”. FOTO: Raül Candales Franch

Med ett ingångspris för D4-modellen på 356 400 kr är den 14 000 kr dyrare än t.ex. VW Passat 2.0 TDI Sportcombi och endast 5 000 – 30 000 kr billigare än sina premiumkonkurrenter BMW 320d, Audi A4 2.0 TDI Avant och Mercedes C220d. Visst är V60 riktigt bra utrustad från grunden, men konkurrensen är stenhård och valet inte lika självklart som V70 en gång var.

T6 skiljer sig inte exteriört från D4. FOTO: Håkan Nilsson

Men misstolka mig inte, Volvo V60 är en av de bästa bilar som Volvo byggt och ett rejält lyft från föregångaren. Det är en skön och oerhört säker bil, men det är synd att det inte håller hela vägen eftersom man hade något riktigt bra på gång och ambitionerna var högt ställda.

Trots det så låter sig inte V60 stoppas från att kanske bli Sveriges mest sålda bil, för i slutändan så köper svensken ändå tryggheten och det långsiktiga värdet istället för att ”ge sig ut på okända marker”.

Motoralternativen vi testade:

D4 AWD – Fyrcylindrig turbodiesel på 190 hk och 400 Nm vridmoment. 0-100 km/h går på måttliga 7,9 sek och toppfarten är 220 km/h. Blandad förbrukning är 4,6 l/100 km och CO2 hamnar på 122 g/km. Fordonsskatten efter 1 juli blir 4 473 kr/år.

20180516_144506
Den Skövde tillverkade D4:an blir nog bästsäljaren. FOTO: Håkan Nilsson

T6 AWD – Fyrcylindrig bensinmotor med turbo och kompressor som utvecklar 310 hk och 400 Nm vridmoment. 0-100 km/h klarar den på 5,8 sek och toppfarten är 250 km/h. CO2 värdet är 171 g/km. Fordonsskatten efter 1 juli blir 8 009 kr/år.

Ser ni någon skillnad? Det är faktiskt en T6 under plasten. FOTO: Håkan Nilsson

Givetvis kommer nya V60 även med lilla dieseln D3 och senare ett par laddhybridvarianter. Vi hoppas även på att den trecylindriga bensinaren kommer i V60 så småningom. Vill man beställa en bensinvariant så får man punga ut med 400 000 kr för 320 hk modellen. Någon mildhybrid är inte i sikte de närmaste året, trots Volvos höga ambitioner att elektrifiera sin flotta. Noterbart är att S60 bara kommer som bensinmodell och produceras i Volvos nya fabrik i USA medan V60 produceras på Hisingen och i Gent.

Väljer du en V60 över en V90? FOTO: Håkan Nilsson