Elektrifiering har blivit bilbranschens svar på kraven om minskade utsläpp, men det finns alternativ som är minst lika effektiva och dessutom går snabbare att tanka. Biogas är 100 % fossilfritt men bortglömd i diskussionen bland de flesta som inte kör taxi.

Biogas är det bästa fossilfria alternativet till rena elbilar. (Foto: Håkan Nilsson)

Varför har man glömt bort gas, kan man fråga sig? Svaret på den frågan är ganska enkel; politikernas bristande kunskap. Låt oss ta ett par exempel. En laddhybrid som för det mesta går på fossila bränslen när batteriets räckvidd har nåtts, får en miljöbonus på upp till närmare 40.000 kr. En gasbil som nästan uteslutande går på förnybart bränsle får max 10.000 kr i miljöbonus.

Märkligt? Ja. Fel? Definitivt! Men det slutar inte med det. Med de av EU instiftade kraven på biltillverkarna att inte överstiga 95 g/km CO2-utsläpp i snitt av hela produktionen, tvingas dessa att satsa sina resurser på de lösningar som har störst chans att ta volym på marknaden. Idag är det elbilar, laddhybrider och hybrider eftersom det finns en väl utbyggd infrastruktur för laddning och marknaden efterfrågar el. Av dessa tre el-tekniker är det bara rena elbilar som miljömässigt kan mäta sig med biogas.

I Sverige tankar vi fossilfri biogas och det går mycket snabbare än att ladda en elbil. (Foto: Håkan Nilsson)

Officiella CO2 är 128 g/km enligt WLTP, tankat med EU-standard, dvs fossil naturgas som i och för sig ger ca 20-25% lägre CO2 än bensin. Trots att vi i Sverige har 94 % förnybar biogas och som i realiteten bidrar till ett CO2-utlsäpp på ca. 20 g/km, så följer våra politiker de direktiv som kommer från Bryssel istället för att anpassa klassificeringen till vår egen standard. Men detta är förhoppningsvis på väg att ändras inom kort då det ligger ett betänkande hos regeringen.

2018 körde jag denna Audi A5 g-tron till Genève ToR. En upplevelse som övertygade mig. (Foto: Håkan Nilsson)

Min erfarenhet av gasbilar är enbart positiv. För två år sedan körde jag en Audi A5 g-tron till bilsalongen i Genève. Med mängder av CNG-tankställen efter resan, framförallt efter Autobahn och i Schweiz, så utnyttjade jag endast 12 liter 95 oktan (av ren slöhet i ösregn). Resan förflöt lika smidigt som med en bil med traditionell förbränningsmotor med skillnaden att driftkostnaden var betydligt lägre trots att jag valde den dyrare och rena biogasen.

Aldrig några problem att hitta tankställen i Europa. (Foto: Håkan Nilsson)

Med samma prestanda och lägre förbrukning än t.ex. Audi A5 TFSI så kändes A5 g-tron som ett självklart val. Faktum är att även i konkurrens med Audis e-tron (elbilar) så var gasbilen billigare att köra. Gas mäts inte i liter utan i kilo. De tre gastankarna i A5 g-tron rymde drygt 17 kg. Min uppmätta förbrukning var i snitt 4,5 kg/100 km och kilopriset som låg mellan 9 kr (Schweiz) – 18 kr (Sverige) gav i snitt en driftkostnad på runt 6 kr/milen. Då ska även tilläggas att det gick fort på Autobahn!

Den nya tekniken i den faceliftade A4 40 g-tron är ännu effektivare än tidigare. (Foto: Håkan Nilsson)

Det var för två år sedan och nu har Audi lanserat en ny generation gasbilar. Den faceliftade versionen har ett så kallat monovalent system, där bilen är optimerad för gasdrift. Fortfarande med fyra väl skyddade gastankar som rymmer samma mängd gas, men med en 7 liters bensintank istället för tidigare 25 liter. Testbilen, A4 40 g-tron, var lika skön att köra och lika snabb som en fossildriven Audi men betydligt billigare i drift. Under den vecka jag körde bilen hemma i Sverige så hade jag aldrig några problem att hitta tankställen och en fulltakning går lika snabbt som att tanka bensin eller diesel.

Ibland undrar man om tillverkarna har börjat att ta till i underkant? Kolla förbrukningen och räckvidden i röda fältet! (Foto: Håkan Nilsson)

Skillnaden mellan att köra en gasbil och en ”vanlig” bil är att räckvidden är kortare och mer jämförbart med elbilar. Fördelen är att det går betydligt snabbare att tanka än att ladda en elbil. Den deklarerade räckvidden på gas uppges till ca. 37 mil. Det innebär en snittförbrukning på 4,6 kg/100 km och det stämmer med verkligheten. Faktum är att jag kom tre mil längre under veckan jag hade bilen. Körmässigt kombinerar den en skön komfort med härliga sportegenskaper när man vill vara mer ”aktiv”.

Största exteriöra skillnaden mellan en ”vanlig” A4 Avant och testbilen är de äkta avgasrören. (Foto: Håkan Nilsson)

Exteriört så skiljer sig inte gasbilen från en ”vanlig” A4 mer än att gasbilen har två riktiga avgasrör och inte fejkade som blivit så populärt. De nya linjerna, speciellt runt hjulhusen, som lanserades i samband med 2019 för tankarna till ur-quattrons ”feta” skärmbreddare. Utrustad med LED-framljus och bakljus samt S-Line paketet med snygga 18” lättmetallfälgar, utstrålade den en sportig och samtidigt praktisk grundidé.

Interiört känner man igen sig från övriga A4-modeller. Samma utmärkta förarmiljö. (Foto: Håkan Nilsson)

Interiört så är den exakt likadan som ”vanliga” A4, med en förarmiljö som hör till de bästa i klassen. Enda skillnaden hittar vi i instrumentklustret där det finns två bränslemätare, en för gas och en för bensin samt i den stora pekskärmen där man kan följa energiförbrukningen. Övergången mellan gasdrift och bensindrift sker helt sömlöst och den enda indikation man får hittar vi i instrumentklustret.

ANNONS
ANNONS

Redan från grunden är Audi A4 40 g-tron välutrustad med Proline-paketet som innehåller bl.a. MMI Navigation Plus och sportsäten fram. Testbilen var utrustad med Proline Advanced med S-Line exteriörpaketet som inkluderar 18” fälgar istället för 17” som är standard. För att få plats med gastankarna så har bagageutrymmet tappat 80 liter och rymmer nu 415 liter med baksätet uppfällt och 1.415 liter nedfällt (40/20/40).

415-1.415 liter innebär 80 liter mindre plats för bagaget på grund av gastankarna. (Foto: Håkan Nilsson)

Sammanfattning

Att köra gasbil är inte så mycket annorlunda än att köra en bensin- eller dieseldriven bil. Visst är räckvidden kortare men den motsvarar elbilarnas och tankningen går snabbt. I Europa och söder om Mälardalen så är det inga problem att hitta tankställen för gas. Faktum är att det är bara Norrlands inland som saknar en hållbar infrastruktur.

Snabbt, smidigt och billigare än bensin. (Foto: Håkan Nilsson)

Personligen skulle jag välja en gasbil före en elbil därför att den ger mig i dagsläget en bättre mobilitet. När väl våra politiker tagit sitt förnuft tillfånga och inser att biogas är ett fossilfritt alternativ som borde kvalificera sig för en högre miljöbonus, då blir gasbilen ett ännu bättre alternativ som borde tilltala fler bilköpare.

Det har gått rykten om att gasbilar inte kommer att fortsätta produceras. Detta dementerar Volkswagen Group. Audi och de övriga märkena inom gruppen kommer att fortsätta erbjuda gasdrivna modeller de kommande åren. Det betyder att alla nya och presenterade gasbilar kommer att erbjudas under deras livscykel, vilket betyder fram emot 2025 för många modeller. Det bästa beviset för det är att nya generationen Golf, A3, Seat, Skoda lanseras med gasdrivna versioner.

Teknisk specifikation och priser

Motor: Monovalent gasmotor på 170 hk och 270 Nm vridmoment
Växellåda: 7-stegad dubbelkopplingslåda (DSG7)
Drivning: Framhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 8,4 sekunder och toppfarten är 210 km/h
Bl. förbrukning enl. WLTP: 4,6 kg/100km
Räckvidd gas enl. WLTP: 37 mil (47 mil med gas/bensin)
CO2-utsläpp enl. WLTP: 128 g/km (närmare 20g/km i Sverige med biogas)

Bagageutrymme: 415 – 1.415 liter
Vikt: 1.665 kg
Dragvikt: 1.500 kg

A4 Avant Proline

Business by Audi från ca: 408.500 kr (Ord. 448.900 kr)
Prisbasbelopp: 8,6
Business lease ca.: 5.595 kr/mån
Förmånsvärde netto: 1.371 kr/mån

A4 Avant Proline Advanced

Business by Audi från ca: 415 600 kr (Ord. 456.700 kr)
Prisbasbelopp: 8,8
Business lease ca.: 5 595 kr/mån
Förmånsvärde netto: 1 402 kr/mån

Miljöbonus: 10.000 kr (kan komma att öka)
Årskatt år 1-3: 547 kr

Läs mer om Audi A4 g-tron här.

Härlig komfort, hyfsat bra räckvidd, låg driftskostnad och korta tanktider. Det är mycket som talar för en gasbil. (Foto: Håkan Nilsson)