Dagens PS

Test: Hyundai i30 Fastback N - körglädje i kvadrat

Hyundai i30 Fastback N snett framifrån
(Foto: Hyundai)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 26 juli 2022Publicerad: 24 juli 2022

Hyundai i30 N överraskade vid lanseringen 2017 genom att leverera en oväntat underhållande körupplevelse till ett attraktivt pris. Vi har testat den uppdaterade versionen i fastback-utförande för att se om konceptet fortfarande håller.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Uppdaterade i30 N känns lättast igen genom de nya fram- och baklyktorna, samt de något större avgaspiporna. De röda pojkräser-accenterna och svarta fälgarna består.

Under skalet är den viktigaste nyheten att en 8-stegad dubbelkopplingslåda, kallad N DCT, nu finns på menyn bredvid det sexväxlade manuella alternativet. Båda lådorna skickar kraften till framhjulen via en elektroniskt styrd diffbroms. 

Man har även omarbetat fjädringen samt höjt effekten en smula.

Hyundai i30 Fastback N

En av uppdateringarna är nya LED-framlyktor (Foto: Gustaf Gripenlöf Karlberg)

Hyundai i30 Fastback N (2022)
Motor: 2-liters, fyra, bensin, 280 hästkrafter, 392 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,4 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 455 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4445/1795/1419 mm
Pris: Från 394 900 SEK 

Med M-influenser i blodet

Redan när man hoppar in bakom ratten i i30 N får man känslan att detta är en bil byggd av folk som förstår sig på prestandabilar, och det är ingen slump.

Bilen utvecklades nämligen under det vakande ögat av tysken Thomas Schemera, som tidigare basade för BMWs M-avdelning.

ANNONS

Detta märks dels i hur alla aspekter av förarplatsen känns optimerade för sportig körning, från sittpositionen och de figurkramande sätena, till kalibreringen av styrning, pedaler och växellåda.

Bilen från sidan

(Foto: Hyundai)

Man kan också – som på en M-bil – smidigt byta mellan de olika körlägena med två knappar på ratten, och det finns ett custom-läge där man själv kan välja och vraka bland inställningarna för att hitta sin perfekta setup.

Detta upplägg är ganska sympatiskt, då man inte är låst till en samling förinställda körlägen som inte nödvändigtvis passar ens egen körstil.

Själv gillade jag exempelvis hur drivlinan uppförde sig i det sportiga N-läget, men ogillade den stötiga fjädringen och det brölande, smattrande avgasljudet.

Mitt optimala upplägg var således att ha drivlinan i sportigast möjliga läge, men med mjuk fjädring och tystast möjliga avgassystem.

Med körglädjen i första rummet

Det främsta esset som i30 N har i rockärmen är emellertid alltjämt att ingenjörerna på Hyundai verkar fatta att det inte räcker med att en sportig halvkombi är snabb.

ANNONS

Den måste vara rolig att köra också. 

Körupplevelsen kan följaktligen bäst beskrivas som energisk. Styrningen är direkt, gasresponsen kvick, och bilen känns ständigt redo och villig att attackera en kurvig väg.

När man väl hittar en sådan finner man också snabbt att chassit är synnerligen välartat, med trevlig balans, bra grepp och trevlig styrkänsla.

Framför allt är bilen underhållande i normala hastigheter på ett helt annat sätt än exempelvis klassledaren Volkswagen Golf GTI, där man är så isolerad från omvärlden att man måste köra i fullkomligt ohemula hastigheter för att ha riktigt roligt. 

Vår testbil var utrustad med den nya dubbelkopplingslådan som förvisso inte ger en lika analog känsla som det manuella alternativet, men på inget sätt kommer i vägen för körupplevelsen.

Växlingarna är snabba och snärtiga, och den lyder alltid förarens instruktioner. 

N DCT-lådan medför också en funktion kallad N Grin Shift, som ger tillgång till lite extra prestanda i 20 sekunder. Något av en gimmick, men kul att leka med vid omkörningar.

Hyundai i30 Fastback N interiör

Körlägena aktiveras med de grå knapparna på ratten (Foto: Hyundai)

ANNONS

Alla mynt har två sidor

Det finns emellertid en baksida med allt, och anledningen till att man är mer isolerad från körupplevelsen i andra bilar är för att de ska vara lättare att leva med dag till dag. 

I Hyundai i30 N får man således betala för den mer energiska framtoningen till vardags, då fjädringen kan upplevas lite stötig även i det mjukaste läget, samtidigt som ljudnivån på motorvägen är ganska hög och bränsletörsten är större än hos konkurrenterna.

Styrningen upplevs också stundtals som nervös och framhjulen följer gärna fåror och gropar i vägbanan. Särskilt vid hård acceleration. 

Hyundai i30 N snett bakifrån

(Foto: Hyundai)

Summan av kardemumman

Hyundai i30 N är med andra ord inte den mest avslappnade bilen att köra hem med en sen, regnig kväll efter en lång dag på jobbet.

Den är inte heller den mest diskreta bilen att dyka upp med på ett kundmöte, eller den snålaste pendlarbilen för den delen.

ANNONS

Är man däremot ute efter en bil som är fantastisk att köra och funkar helt okej till vardags är den klockren.

Huruvida man ska välja Fastback-versionen eller den vanliga halvkombin är en ren smaksak.

Fastbacken har faktiskt ett lite större bagageutrymme, men i grund och botten handlar det om vilken version du tycker är snyggast.

Bilen vid en sjö

(Foto: Gustaf Gripenlöf Karlberg)

Dagens PS helhetsintryck av Hyundai i30 Fastback N

Slutbetyg: 4/5

Hyundai i30 Fastback N är inte den mest välrundade och mångsidiga snabba halvkombin på marknaden. Den lyckas dock med något som många av konkurrenterna inte klarar av, nämligen att vara riktigt körglad. Den nya dubbelkopplingslådan är snabb, välkalibrerad och trevlig att ha vid vardagskörning.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS