Dagens PS

Audis körassistent kör alldeles för fort

körassistent
Audis körassistent håller inte hastigheten (Foto: Audi).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 01 juni 2022Publicerad: 31 maj 2022

Det verkar som om Audis körassistent inte fungerar som de ska. De håller inte hastighetsbegränsningarna och kör helt enkelt för fort. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är Teknikens Värld som berättar att Peter Buch, ägare till en Audi e-tron, inte längre vill använda sin bil då bilen körassistent slås på trots att han stängt av den.

Trots att återförsäljaren försökt åtgärda problemen, kvarstod felen när Buch fick tillbaka bilen efter tre dagar. Och nu vägrar han alltså att använda bilen och menar att det är en säkerhetsfråga.

“Även om jag har kopplat ur farthållaren så hoppar den i igen. Plötsligt tror bilen att den har sett en fartskylt med 110 km/h och skenar i väg” berättar Peter Buch för tidningen.

Teknikens Värld bestämde sig för att själva testa en Audi för att undersöka saken. Resultatet var nedslående och utfallet detsamma som för Buch – Audis körassistent fungerade inte som den skulle.

Bland annat accelererade bilen plötsligt från 70 till 110 i en lång trefilig tunnel som var begränsad till 70 km/h. Tunneln var dessutom försedd med fartkameror. Audin verkade alltså tro att den var på en motorväg.

Efter reportaget var det enligt tidningen själva många läsare som hörde av sig och reaktionerna var kraftiga. Tidningen drog slutsatsen att problemen tycktes typiska för alla märken inom Volkswagen-koncernen, undantaget Seat.

En komplex fråga

Biltillverkaren är medveten om problemet, och enligt Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk kan det vara så att bilen tolkar en motorvägslik väg just som en motorväg, då bilens system använder både kartdata och avläsning av skyltar.

ANNONS

Vägskyltarnas placering kan också vara en utmaning då svensk skyltning avviker från många länder i Europa. Det saknas en tydlig europeisk standard kring vägskyltars placering, vilket också kan leda till misstolkningar av bilens system.

Till Dagens PS skriver Thomasfolk att det är en komplex fråga man är medveten om. Man för diskussioner med sin branschförening och har lyft frågan på fabriksnivå.

Volkswagen hoppas kunna återkomma när de har mer kännedom om eventuella lösningar.

Läs även: Volkswagen i domstol – anklagas för klimatkrisen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS