Dagens PS

Teslas superdrag gör det billigare att köpa nytt

Teslas
Nu kan du komma billigt undan med en sprillans ny Tesla Model Y. (Foto: Anders Wiklund/TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 19 maj 2024Publicerad: 19 maj 2024

Tesla dumpar räntan på billån och sätter press på begagnathandlarna. Därför är det mer gynnsamt att köpa nytt än begagnat.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den svenska elbilsmarknaden må vara på dekis för tillfället, men den enes död är den andres bröd som det heter.

Dagens PS har tidigare berättat om hur du kan spara tiotusentals kronor på tillverkarnas kräftgång.

Nu inför amerikanska Tesla nya räntor på billån som i praktiken får rätt knäppa konsekvenser, skriver Carup.

Läs mer: Tesla stäms för luftföroreningar. Dagens PS

Utnyttja räntan

Teslas kampanjränta på billån har sänkts från 1,99 procent till så lågt som 0,74 procent.

Det är i praktiken billigare att köpa på billån än att betala för bilen kontant.

Du får nämligen ränta från banken på pengarna som annars hade gått till att betala hela summan på direkten.

ANNONS

Missa inte: Facket lägger in ny växel mot Tesla – V kräver ny lag. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Så mycket kostar det

Månadskostnaden för en Model Y Long Range landar nu på 5 018 kronor med 20 procents kontantinsats.

Kampanjen gör det också billigare att köpa en ny Tesla på billån än en begagnad.

Elbilshandlaren Carla erbjuder just nu en 2021 Model Y för 468 900 kronor med en månadskostnad på 5 390 kronor vid 7,99 procents ränta.

Läs mer: Big Short-kändis: Allt faller sönder i Tesla. Dagens PS

Endast halvförsäkring

Försäkringskostnaderna är också en faktor.

ANNONS

Tack vare vagnskadegarantin kräver nya bilar endast halvförsäkring, medan begagnade bilar behöver helförsäkring.

Detta påverkar den totala kostnaden för kalset , särskilt när även eventuella reparationer för begagnade bilar tillkommer efter att nybilsgarantin har gått ut.

Kritiserade Musks lön – förlorade jobbet

Gör ditt jobb, men bara så länge som det inte väcker Elon Musks vrede. Det har en bolagsexpert fått lära sig den hårda vägen.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS