Vi rapporterade nyligen om kvalitetsproblem med Teslas yoke-ratt. Nu visar det sig att problemets omfattning överstiger de vildaste av fantasier.
Teslas kvalitet är sämre än man anat
Mest läst i kategorin
För en vecka sedan kunde vi berätta att ett flertal Tesla-ägare har delat bilder föreställandes sina Model S Plaid på Twitter. Mer specifikt har bilderna visat att ratten står emot slitage lika väl som en pappmugg.
Den amerikanska motortidningen Autoblog har testat ett exemplar där stora delar av ratten helt förlorat materialet som den ska vara täckt av.
En nästan ny Tesla, det närmaste pressen kommer en testbil
Teslan i fråga var inte en testbil som biltillverkaren själv hade försett Autoblog med – sannolikt eftersom Tesla har en tämligen kylig relation till alla som vågar kritisera dem – utan en hyrbil.
Bilen hade hyrts via delningsplattformen Turo, som ungefär är bilvärldens Airbnb. Man hyr alltså i regel av privatpersoner.
Denna Model S Plaid ska endast ha hyrts ut sju gånger, inklusive till Autoblog-redaktionen. Det är en väldigt lite, särskilt eftersom den ser ut att ha använts som klösträd åt en ozelot. Man kan knappt tro att bilen bara har gått omkring 3 000 mil.
EPA-kvalitet på mer än bara ratten
Utöver ratten lade man märke till att även andra delar av interiören såg ut som om bilen hade gått tio gånger så långt som den hade.
De en gång vita sätena var missfärgade som Nachos shorts efter att ha försvarat hemma på Santiago Bernabéu, och det ena nödöppningsdörrhandtaget hade symptom som liknade rattens.
Skribenten på Autoblog menar att detta är helt oacceptabelt i en bil som kostar långt över en miljon kronor, eftersom det är en prisklass där man också finner “bankvalvsliknande modeller från Mercedes-Benz”.
Sägas skall dock att inte heller dagens Mercedes imponerar med sin interiöra byggkvalitet. Bilmärket vars produkter förr lätt förväxlades med kassaskåp har inte förtjänat den sortens respekt ens under detta årtusende.
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.