Dagens PS

Teslas gaspedal i plast kan gå av på mitten 

Tesla gaspedal
Gaspedalen i Teslas bilar är gjord av plast och kan gå sönder. (Foto: Tesla/beerbaron105)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 24 juli 2023Publicerad: 24 juli 2023

En Tesla-ägare har publicerat en bild på gaspedalen i sin bil som har gått av på mitten. Delen är gjord av plast och det är inte första gången det har hänt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I en tråd på forumet Reddit har en Tesla Model 3-ägare publicerat en bild på en gaspedal som nästan har gått av på mitten.

Bilden visar en gaspedal som fortfarande håller ihop men som är kraftigt skadad och inte lämpad för körning.

Tryckte inte så hårt på gasen

Bilen är en Model 3 Long Range från 2021 vilket innebär att delen har gått sönder på bara två år.

Trådskaparen skriver att ”Jag tror inte att jag tryckte så hårt…” och ställer frågan om fler Tesla-ägare har varit med om något liknande.

ANNONS

Senaste nytt

Liknande problem tidigare

I kommentarerna är det flera som skriver att Tesla har haft liknande problem tidigare.

Hos Tesla Motors Club finns en tråd från 2017 där en Tesla Model S-ägare beskriver hur denne fick erfara att gaspedalen gick av under hård acceleration.

ANNONS

2019 hände det även en Model X-ägare under körning. Det rapporterar Forbes.

Gaspedal i plast

Så länge självkörande bilar inte är lanserade och säljs så är gaspedalen en viktig del av körningen.

Tesla har valt att tillverka gaspedalen helt i plast vilket innebär att den riskerar att brytas av på mitten om man trycker ner foten hårt.

Fick hjälp av Tesla

Tesla-ägaren i fråga beskriver att denne fick hjälp av Teslas mobila service.

Serviceteknikern åtgärdade problemet och meddelade att bromspedalen är tillverkad i metall och gaspedalen i plast.

Varför delen har gått av är oklart och det finns ingen data på hur många gånger det har hänt tidigare.

ANNONS

Läs även: Tesla håller räckvidd gisslan: Låser upp för 46 000 kr
Läs även: Tesla slog Citroëns rekord – efter 60 år 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS