Dagens PS

Taycan: Snabbaste Porschen någonsin

Porsche Taycan
Med i stort sett allt förbättrat när det gäller tekniken, är nya Porsche Taycan en helt annan bil än sin föregångare. (Foto: Porsche)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 07 feb. 2024Publicerad: 07 feb. 2024

Med 952 hästkrafter under huven är nya Porsche Taycan den snabbaste Porschen någpnsin – i alla fall på raksträckorna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När Porsche släppte den helt nya modellen Taycan 2019, var det med skräckblandad förtjusning.

Hur skulle marknaden ta emot att Porsche – bilmärket som är uppfött på sina motorer – skulle komma med en elbil?

Mottagandet blev mycket bra och Taycan har sedan dess sålt som smör. Men nu, fyra år senare, är det dags för en uppdatering.

Porsche
Alla tre Taycan-modellerna är uppdaterade med ny teknik och ny acceleration. (Foto: Porsche)

Nya Porsche Taycan är bättre på i stort sett allt. Under de fyra år som gått, har mycket hänt på tekniksidan. Och allt detta har Porsche plockat upp och stuvat ned i den uppdaterade modellen.

Viktiga siffror

Eftersom det ändå är en Porsche i blodet, är prestanda en viktig faktor. Därför har fokus lagts på att uppdatera tekniken till max, vilket har gjort den snabbare både i fart och laddning.

Taycan
Det är främst på de nya framlyktorna som du kan skilja en gammal Taycan från en ny. (Foto: Porsche)
ANNONS

Accelerationen är nu trimmad ned till 2,4 sekunder upp till 100, vilket gör den värsta modellen, Taycan Turbo S, till den snabbaste Porschen någonsin rakt fram.

ANNONS

Senaste nytt

Snabb laddning

Mycket möda har också lagts på att snabba på laddningen.

Från 10 till 80 procents laddning tar det numera bara 18 minuter att nå. Detta trots att batterierna ökats på från 93 kWh till 105 kWh.

Taycan
En ny skärm som dessutom har fått en ny styrspak, som underlättar navigeringen under färd. (Foto: Porsche)

Räckvidden sägs också ha ökats rejält. Numera ståtar toppmodellen med hela 678 km räckvidd.

Designmässigt är det dock inte så mycket som hänt på de tre modellerna Taycan, Taycan Cross Turismo och kombin Taycan Sport Turismo.

Nytt ljus

ANNONS

Lite småjusteringar som nya strålkastare och bakljus är det stora som hänt exteriört. På insidan dominerar en ny pekskärm med en tillhörande spak vid ratten att styra den med.

Taycan
Stressigt att ha nya Taycan i backspegeln? Var lugn – snart är den förbi dig. (Foto: Porsche)
Porsche
Med Cross-modellen runt dig kan du mer fördel lämna asfaltsvägarna och känna på landskapet runt omkring. Men då får du nog räkna med att accelerationen upp till 100 inte längre går på 2,4 sekunder. (Foto: Porsche)
Porsche
Det är nog från denna vinkeln du får vänja dig vid att se nya Taycan. För du lär få svårt att köra om den. (Foto: Porsche)

Läs mer:

Om den nya generationen här

Om nya Porsche Macan här (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS