BILTEST: BMW i8 Ultimate Sophisto Edition Roadster.
2014 lanserade BMW den futuristiska laddhybriden i8, en bil som inte såg ut som någon annan och som väckte beundrande blickar. 2018 lanserade man Roadster-varianten på Mallorca. Förra veckan upphörde produktionen.

Livstiden för en bilmodell brukar vara betydligt längre än 6 år, så därför känns det både märkligt och sorgligt att BMW nu lagt ner produktionen av en av marknadens häftigaste bilar. Den här artikeln kommer till stor del att handla om mina egna erfarenheter och känslor för BMW i8, en av mina absoluta favoriter genom åren.

Få bilar väcker så mycket uppseende som den futuristiska BMW i8.
Roadstern fick bara 2 år. Specialmodellen Ultimate Sophisto Edition tillverkades i bara 200 exemplar. (Foto: Håkan Nilsson)

Ett tekniskt under

BMW i8 Roadster ser inte bara ut som ingen annan bil, även under skalet är det en unik skapelse. Bottenplattan är av aluminium på vilken man limmat en kolfiberkaross. Konstruktionen är urstark och vridstyvheten är i det närmaste perfekt. Taket fälls ner under den lilla luckan framför motorn och uppfällt är den lika tät som vilken bil som helst.

BMW i8 lanserades 2014 och 2018 kom roadstern. Nu är produktionen nedlagd.
Under bakluckan gömmer sig ett tekniskt underverk…och ett litet bagageutrymme för en kabinväska. (Foto: Håkan Nilsson)

Drivlinan består av en 1,5 liters trecylindrig bensinmotor på hela 231 hk och 320 Nm vridmoment som är placerad bakom kupén. Bara det är ett tekniskt mästerverk. Till denna adderade man en elmotor på 143 hk och 250 Nm vridmoment som drivs av ett batteripack på 11,6 kW. Den sammanlagda systemeffekten levererar 374 hk och det i en bil som bara väger 1.670 kg. Räckvidden på ren el är ca. 52 km och den totala räckvidden är 600 km. Den genomsnittliga förbrukningen i hybridläget anges till 2,2 l/100 km enligt WLTP.

BMW i8 var ett tekniskt underverk. En sportbil och samtidigt miljöbil i ett attraktivt paket.
En skön prestanda och härlig komfort som fungerar perfekt för långresor. (Foto: Ian Maasing)

Noll till hundra klarar Roadstern på 4,4 sekunder (4,1 sekunder för Coupé) och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h, även om bilen skulle klara betydligt högre farter. Eftersom BMW i8 är en laddhybrid så medföljer det givetvis laddkabel för AC laddning. Jag har aldrig behövt använda denna kabel eftersom regenereringen (återladdningen under färd) är oerhört effektiv. Väljer man att ladda bilen via ett 2,7 kW/12 A eller 3,7 kW/16 A uttag så tar det ca. 2,4 timmar att nå 80 procents laddning. Men det behövs alltså inte.

Första resan var en surrealistisk upplevelse

Våren 2015 körde jag en i8 Coupé till Köpenhamn. I Danmark hade man inte sett bilen tidigare och de beundrande blickarna var därför många. Hotellet jag skulle bo på uppgraderade mig till en svit bara för att få ha bilen stående utanför entrén där alla turister kunde se den. Kommentarerna var ofta att ”den ser ut som något från Star Wars” eller ”är det inte svårt att komma in i den?”

Första i8:an i Danmark skapade mycket uppmärksamhet. Här stod bilen i två dagar…utan kostnad och uppgradering till en svit. (Foto: Håkan Nilsson)

Det var en surrealistisk känsla, inte bara för den uppmärksamhet den tilldrog sig utan även hur otroligt skön den var att köra. Visst var det lite knepigt att komma in och ur den, men ju fort man fått häng på tekniken så krävdes det minimalt med akrobatiska övningar. Väl på plats bakom ratten så satt man oerhört bekvämt och bilens uppförande på vägen var förvånansvärt tyst och komfortabelt.

Genève tur och retur

Jag har för vana att köra bil till de europeiska bilmässorna. Jag är ju ändå motorjournalist och långtester visar upp bilarnas styrkor och svagheter. 2017 valde jag att köra en i8 Coupé från Stockholm till bilsalongen i Genève. Med mig som co-driver hade jag vännen Niklas från BMW klubbens medlemstidning Bayerische Blatt. Två bastanta killar med en veckas packning skulle klämma in sig i denna sportbil. Det visade sig inte medföra några problem eftersom det minimala baksätet fick fungera som bagagerum för det som inte fick plats bakom motorn.

Resan genom Europa till bilsalongen i Genève var en härlig upplevelse. Här är jag på Alte Brücke i min tyska hemstad Heidelberg. (Foto: Håkan Nilsson)

Det vi båda imponerades av var komforten och väghållningen, men framförallt den låga förbrukningen. I jämn fart på E4:an ner till Malmö låg förbrukningen på låga 6,6 l/100 km trots att jag, Niklas och packningen adderade över 200 kg till den annars låga vikten. På Autobahn fullkomligt prenumererade vi på vänsterfilen i farter över 250 km/h men med en snittförbrukning på imponerande 8,8 l/100 km. Vilken bil!

ANNONS
ANNONS

Dags att fälla taket

BMW i8 Roadster lanserades våren 2018 på Mallorca. Denna futuristiska bil fick även en batteriuppgradering.
Lanseringen av i8 Roadster på Mallorca våren 2018. Föga anade man att den bara skulle leva två år till. (Foto: BMW )

Våren 2018 lanserade BMW den härliga Roadster-varianten på Mallorca. Svårt att ta till sig att det bara var 2 år sedan och ännu svårare att ta till sig att den inte tillverkas längre. Istället för att jag berättar om mina intryck från körningen i den spanska solen, så kan ni läsa hela reportaget och se en film här.

Sista resan med i8

Denna midsommar tog jag ut en i8 på vägarna för kanske sista gången. Det handlade om en specialmodell som fått namnet Ultimate Sophisto Edition och tillverkades i endast 200 exemplar för hela världsmarknaden. En sista tribut till den korta men ack så underbara tid som i8 förgyllde våra vägar. Varianten var dessutom en Roadster vilket ytterligare bidrog till den sköna upplevelsen denna vackra midsommar.

Få förarmiljöer är så inspirerande och samtidigt enkel som den i BMW i8.
Sista resan med i8 kunde inte vara mycket bättre då vädrets makter erbjöd taklös körning i stort sett hela vägen. (Foto: Håkan Nilsson)

Vädret inbjöd till ett lugnare tempo med taket nedfällt mest hela tiden. Vid något enstaka tillfälle fick jag sakta ner till 50 km/h för att fälla upp taket då vädret i södra Sverige inte var lika bra som i Stockholmstrakten. Målet var Halmstad och den fina Ugglarp strand. Istället för att ta snabbaste vägen via E4:an valde jag istället att köra de sköna krokiga vägarna i Sörmland som inbjuder till aktiv körning. Den låga tyngdpunkten tack vare batteripacket fick bilen att formligen ”suga sig fast” i vägen.

Den låga tyngdpunkten gav i8 en väghållning i världsklass. (Foto: Ian Maasing)

Färden gick vidare via Vätterns västra strand med vackra platser som Karlsborg och det pittoreska Hjo. Bilister bakom mig, framför mig och ibland de som körde förbi mig, fotograferade bilen och gav tummen upp. Precis samma upplevelse jag hade 2015 och 2017. BMW i8 kommer aldrig att sluta fascinera bilälskarna vilket rimligtvis borde innebära att modellen har en potential att bli ett eftertraktat samlarobjekt.

Orange är kanske inte så dumt ändå. Färgen framhäver detaljerna mer än den Sophistogrå. (Foto: Håkan Nilsson)

Det var med sorg i hjärtat som jag återlämnade bilen efter min vecka på svenska sommarvägar och i vackra miljöer (givetvis respekterade jag social distans). Njutningen var optimal och även om jag kanske hellre hade föredragit en vit eller kanske en orange i8 av dels praktiska skäl men också att de färgerna framhäver bilens detaljer bättre, så var den Sophistogrå i8 Roadstern en i mina ögon mycket vacker bil.

Efter bara 6 år och drygt 20.000 enheter har nu BMW i8 slutat att produceras. En kort men underbar epok.
Jag kommer att sakna i8. Undrar om de nya modellerna från fabriken i Leipzig kommer att beröra mig lika mycket? Tror inte det. (Foto: Ian Maasing)

Sammanfattning

Ända sedan jag bekantade mig med BMW i8 första gången för snart 6 år sedan, har modellen tillhört mina absoluta favoriter. Att BMW nu lagt ner produktionen i den klimatneutrala fabriken i Leipzig har bl.a. att göra med ekonomin. Med ett ingångspris på 1.503.100 kr för Coupén och 1.658.100 kr för Roadstern, så är målgruppen ytterst begränsad.

Den Ultimate Sophisto Edition Roadster jag körde hade en prislapp på 1.778.100 kr, men då saknade den inget. Sedan introduktionen har man producerat drygt 20.000 enheter vilket dessutom gör modellen till världens bäst säljande laddhybrid i sportbils-segmentet.

BMW i8 levererade ett teknisk underverk där en 1,5 liters trecylindrig motor på 231 hk utgjorde grunden i laddhybriden. Tillsammans med elmotorn gav den 374 hk.
Före sin tid 2014 och fortfarande före sin tid 2020. (Foto: Håkan Nilsson)

Men produktionskostnaden var inte det enda skälet för att lägga ner modellen efter endast 6 år. Det är nya elbilar på gång i form av i4 och senare iNext så därför behövde BMW frigöra mer produktionskapacitet för de bilar som får lite humanare prislapp (men inte lika futuristiska). Till er som redan äger en i8 kan jag bara säga grattis och rådet är att behålla den! Till er som inte ännu upplevt bilen så är rådet att skynda er på innan alla är sålda. BMW i8 var långt före sin tid när den kom och är fortfarande modernare än de flesta nya bilar som dyker upp på marknaden. Tack BMW för de här underbara åren och för lånet av ”midsommarbilen”.