Dagens PS

Svenske vd:n ser inget slut på bensin och diesel

Mercedes flyttar fram målet för enbart elbilar
Ola Källenius framför Mercedes vision. Men nu har biljätten fått skrota målet att 2030 enbart tillverka elbilar. När det blir verklighet är oklart. (Foto: Ross D Franklin/AP-TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 25 mars 2024Publicerad: 25 mars 2024

Det handlade om ett slut på bensin- och dieselbilar från 2030 för Mercedes-Benz. Nu säger vd Ola Källenius att ingen kan ange en tidpunkt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Elbilsmarknaden har bromsat in rejält, av flera skäl. Ökningstakten är inte alls lika stark som tidigare.

Det finns flera förklaringar till det.

Ett av de centrala är kostnadsbilden där pressad ekonomi och prisökningar i vardagen gjort kunder mer tveksamma.

Samtidigt har de riktiga miljö- och teknikentusiasterna redan köpt sina elbilar.

Vägen till att övertyga ”normalkunden” går via elbilar med en annan prisbild än de nuvarande, något de flesta bilfabriker nu är starkt engagerade i.

Skrotat beslutet

För Mercedes-Benz del har konsekvensen av den inbromsande elbilsmarknaden blivit att man skrotat sitt beslut att lägga ner tillverkningen av bensin- och dieselbilar från 2030.

Något nytt löfte om när de försvinner lämnar man inte. Svenske vd:n Ola Källenius ser istället en oklar framtidsbild.

ANNONS

”Jag tror inte att någon kan säga med säkerhet när förbränningsmotorn kommer att försvinna och vi får 100 procent elektriskt. Folk vill inte reducera sin mobilitet”, säger Källenius hos Di.

ANNONS

Senaste nytt

Elbilar framtiden

Samtidigt ser han elbilarna som framtiden och påpekar även att marknaden ökar, det är istället ökningstakten som förändrats.

”Förra året sålde Mercedes-Benz 73 procent fler elbilar än året före, så vi är på väg uppåt. Men jag tror inte att vi kan dra en rak linje. Vi är på väg mot en nollemissionsvärld, men det kommer att dröja en hel del år”, säger Källenius.

50/50 år 2030

Mercedes tror nu på en produktion av 50 procent elbilar och laddhybrider från 2030 men att de traditionella förbränningsmotorerna blir kvar längre än man tidigare sett.

Kundernas efterfrågan kommer att styra och övergången till eldrift blir en längre process.

Källenius hänvisar i intervjun även till just det faktum att så många ”early adopters” redan köpt elbil.

ANNONS

”Många av de som vi kallar ’early adopters’, alltså tidiga användare, har redan köpt sin elbil. Nu gäller det att komma åt massorna. Varje kund frågar sig: Vad är bäst för mig, vågar jag ta steget och kan jag ladda?”

”Ett maratonlopp”

Ola Källenius har tidigare jämfört omställningen inom bilbranschen med ett maratonlopp.

”Den resan är ett maraton och inte en sprint. Det känns som att springa sprintar en efter en men distansen är ett maraton”, sade Källenius tidigare hos CNBC.

”In i nästa decennium behöver vi taktisk flexibilitet med avseende på elektrifierade högteknologiska ICE-fordon som vi också erbjuder. Vi har ett mycket bra läge att våra monteringsfabriker är flexibla mellan de två. Men gör inga misstag: strategisk tydlighet, teknisk flexibilitet”, sammanfattade Källenius.

Mercedes skrotar elbilsmålet 2030. Dagens PS

Mercedes vänder blad med hjälp av kinesisk tillverkare. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS