Elbilarna väger tungt i debatten. Det gör de på vägarna också. Svenska bilar blir allt tyngre – och det beror på elbilarna.
Svenska bilar allt äldre och tyngre
Mest läst i kategorin
Det är många av oss som, från och till, känner oss äldre och tyngre.
Det är ett syndrom som även gäller våra fyrhjuliga partners på livets väg.
Ny statistik visar att svenska bilar blir både äldre och tyngre.
För några år sedan visade trenden för vart år färre äldre bilar på svenska vägar.
Nu ökar andelen. Svenska bilägare behåller sina fordon längre än tidigare.
Ökad andel
76 procent av alla fordon var äldre än fem år under 2023, enligt Trafikanalys siffror.
2019 var den andelen 69 procent, men sedan dess har den ökat år för år.
Dessutom blir bilarna i snitt alltså tyngre, men det beror huvudsakligen på att antalet elbilar ökar.
En genomsnittlig elbil väger idag så gott som exakt två ton, medan en bensindriven dito snittar strax över 1,4 ton.
Senaste nytt
Väger alltmer
Elbilarna har lagt på sig de senaste åren och i snitt ökat med 27 procent – eller 431 kilo i vikt – sedan 2014, skriver Vi bilägare som påpekar att många av de elbilar som lanseras är suvar med ett större och tyngre batteripaket.
Genomsnittlig tjänstevikt olika biltyper 2023
El – 1 999 kg (+27 procent sedan 2014)
Laddhybrid – 1 982 kg (+8 procent)
Diesel – 1 743 kg (+4 procent)
Gas – 1 562 kg (–5 procent)
Elhybrid – 1 524 kg (–1 procent)
Etanol – 1 477 kg (+1 procent)
Bensin – 1 403 kg (0 procent) Alla biltyper – 1 588 kg (+7 procent)
Resultatet chockar: “Många nya bilar inte krocksäkra” – Dagens PS
Elbilar i snöstorm – så gick det – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.