Dagens PS

Suven som kräver busskort: 10 säten och 90 hästar

Force Citiline
Force Citiline är från 2023 men ser ut att vara betydligt äldre än så. (Foto: Force)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 16 apr. 2023Publicerad: 16 apr. 2023

Medan elbilar blir allt hetare i våra hemtrakter, pekar trenden åt ett annat håll i andra delar av världen. Ett exempel är Indien, där nya, dieseldrivna, Force Citiline precis debuterat.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Force Citiline är en 10-sitsig suv med en 2,6-liters dieselmotor från Mercedes under huven som producerar hela 90 hästkrafter och 250 newtonmeter.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 19 

ANNONS

Motorn kommer från Mercedes, och även delar av designen. (Foto: Force)

Tyska vibbar

Exteriört påminner Force Citiline mycket om en Mercedes G-klass, åtminstone om man ignorerar grillen.

Det är tveklöst funktion före form som varit ledordet under utvecklingen av den nya indiska monsterbilen.

Bilen, som Force kallar för en MUV (Multi Utility Vehicle) snarare än SUV (Sport Utility Vehicle), är 5,1 meter lång, 1,8 meter bred och hela 2 meter hög.

Den har 15-tumsfälgar med trumbromsar.

Lyckligtvis har den även ABS och en nödbroms, men där tar listan på utrustning slut.

ANNONS

Lyckligtvis för indiska köpare så har bilen luftkonditionering.

Force Citiline levereras utan radio och högtalare men med hela 10 säten och en femväxlad manuell låda.

ANNONS

Senaste nytt

Billig som tusan

Layouten för sätena är 2+3+2+3 vilket alltså gör den till en fyrradig ”muv”.

Hur stort bagageutrymmet är med alla säten uppfällda förblir oklart, men det rekommenderas nog att man transportrar eventuell packning på taket.

Priset för en Force Citiline är cirka 200 000 kronor, vilket per säte (19 600 kronor) gör den billigare än en Dacia Jogger som landar på 31 129 kronor per sätte.

Force Citiline

Citiline kan rymma upp till 10 personer, men inte särskilt mycket packning. (Foto: Force)

Force Citiline kommer inte till Sverige

Det finns inga som helst planer på att ta in bilen till Sverige, men om du vill privatimportera den måste du komma ihåg att bilen kräver D-behörighet, det vill säga busskort.

ANNONS

Anledningen är att den har över 8 sittplatser, utöver föraren, vilket är gränsen för vad som i Sverige klassas som buss.

Men då får man i alla fall dra nytta av bussfilen.

Force Citiline är bestämt funktionell. (Foto: Force)

Läs även: Volvo får jätteorder på elbussar i Kanada
Läs även: Indisk elbil utmanar – kostar 109 000 kronor  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS