Biljätten Stellantis kräftgång hotar bland annat tre av koncernens klassiska bilmärken. Här får du en kort lektion om Chrysler, ett av de tre hotade märkena.
Stellantis krisande varumärken – här är de (del 1)
Mest läst i kategorin
Bilvärlden är en levande organism som är en av de branschen som drabbats hårdast när världsekonomin svajar.
Jämte huslån är bil-lån den vanligaste låneformen för privatekonomin. Så när det blir kärvare tider på den ekonomiska marknaden, drabbas bilbranschen tidigt.
Detta, och den allt tuffare konkurrensen på elbilsmarknaden, har bland annat drabbat bilmärkeskonglomeratet Stellantis hårt, som nu, mellan raderna, hintar om att tre av bolagets klassiska bilmärken står inför ättestupan.
För att du ska få lite koll på vad det handlar om, så kommer här nu först Chryslers historia – ett av de märken som nu ligger pyrt till.
Bolaget grundades 1925 av Walter P. Chrysler i Detroit, Michigan. Företaget växte snabbt genom att förvärva Dodge Brothers och introducera märkena Plymouth och DeSoto 1928.
Framtidsbilar
Under 1930-talet lanserade Chrysler innovativa modeller som Airflow med strömlinjeformad design, en satsning som dock inte riktigt gick hem på marknaden som tänkt.
Efter andra världskriget expanderade Chrysler internationellt. 1963 köpte företaget aktiemajoritet i europeiska Simca och 1970 lanserades den första gemensamma modellen Chrysler 1610.
Senaste nytt
Drabbat av oljekrisen
På 1970-talet drabbades Chrysler av oljekrisen och ökad konkurrens från japanska biltillverkare.
1979 räddades företaget från konkurs genom statliga lånegarantier och under 1980-talet återhämtade sig Chrysler under ledning av “Lee” Iacocca och lanserade både framgångsrika personbilsmodeller och minivans.
Med Daimler-Benz
1998 gick Chrysler samman med tyska Daimler-Benz och bildade DaimlerChrysler. Samgåendet blev dock problematiskt och 2007 såldes Chrysler till riskkapitalbolaget Cerberus.
Under finanskrisen 2008-2009 räddades Chrysler åter från konkurs genom statligt stöd.
2009 gick italienska Fiat in som delägare och 2014 blev Chrysler helägt av Fiat, som bildade Fiat Chrysler Automobiles. 2021 fusionerade koncernen med franska PSA-gruppen och bildade Stellantis. Och nu är frågan om bilmärket kommer överleva detta stålbad.
Läs mer om Stellantis kris här. Dagens PS.
ANNONS
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.