Så länge inte utvecklingen av batterierna är tillräckligt utvecklade kommer Koenigsegg att tillverka bilar med förbränningsmotorer. Det är något som grundaren Christian von Koenigsegg avslöjar i en podcast.
”Om fem, sex år så har vi kanske inget val”, säger han.

Nu öppnar Christian von Koenigsegg för att den svenska superbiltillverkaren kan gå över till eldrift i stället för som idag bilar med förbränningsmotorer. Det är i podcasten ”Framgångspodden”, som ägaren och grundaren avslöjar sina planer. Även om han helst fortsätter att tillverka bilar med just förbränningsmotorer.

”Vi vet inte hur länge man får göra det och så länge du kan köra på förnybart bränsle och det ger bättre prestanda och en roligare upplevelse så tycker vi det är värt att göra”, säger han i Framgångspodden.

Halkar efter

Den svenska hyperbilen halkar efter och är redan slagen av flera elbilar när det gäller acceleration och lagarna kan tvinga fram eldrivna plattformar på den Ängelholmstillverkade muskelbilen.

”Om fem, sex år så har vi kanske inget val, eller så har batterierna blivit så lätta och då kan vi gå på det spåret. För oss är prestandaupplevelsen nummer ett, samtidigt som vi tar hänsyn till miljön”, säger han.

Stort antal Teslaaktier

I ”Framgångspodden” berättar entreprenören hur han gått från helt barskrapad till ägare av en framgångsrik bilfabrik.

Mer oväntat är att biltillverkaren som helst inte sätter in eldrift i sina bilar tjänat massor på aktier han satsat på i Elon Musks elbilsföretag Tesla. Han satsade hela sitt sparkapital i dessa aktier, något som nära hundrafaldigats i värde.

ANNONS
ANNONS

”Elon Musk är en stor idol, jag började följa honom när han sålde Pay Pal och började bygga rymdraketer.  När han började bygga bilar vill jag köpa in mig. Dagen efter börsintroduktionen tog jag mitt sparkapital och gick in på 23 dollar. Jag har tjänat mer pengar på Tesla än vad jag kunnat ta ut på Koenigsegg i lön. Nu står de första aktierna i motsvarande 2 000 dollar när splittarna räknas in”, säger von Koenigsegg.

Läs mer: Koenigsegg satsar på nytt bränsle från vulkaner