Koenigsegg kan i framtiden driva sina superbilar med bränsle från vulkaner. Det framkommer i ett samtal med Christian Von Koenigsegg och en nyrekrytering från Tesla.

Det svenska superbilsmärket Koenigsegg håller på att bygga ut sin produktion till att kunna hantera tusentals bilar årligen, och nyligen kom nyheten om att de behöver anställa hundratals personer till sin anläggning Valhall Park utanför Ängelholm.

Har värvat från Tesla

En av företagets nyrekryteringar är Evan Horetsky, som värvats från elbilsjätten Tesla där han tidigare varit chef över byggena av gigafabriker i Shanghai och Berlin. Nu ska han bygga ut Koenigseggs verksamhet. Bloomberg har publicerat ett utdrag ur en konversation mellan honom och Christian Von Koenigsegg, där det bland annat framkommer att Koenigsegg satsar på vulkaner som bränsle till sina bilar – för att bli koldioxidneutrala.

”Så det finns den här tekniken från Island, den uppfanns där, där de samlar in CO2-utsläppen från halvaktiva vulkaner och omvandlar den till metanol. Och om du tar metanolen och driver kraftverken som omvandlar andra bränslen och använder detta för att driver fartyget som transporterar dessa bränslen till Europa eller USA eller Asien, vart det än går, så kan du få  bränslet helt CO2-neutralt i fordonet”, säger Christian Von Koenigsegg i samtalet enligt Bloomberg.

”Det är bara en rolig aspekt av förnybara bränslen som man inte talar så mycket om, men det finns många, många andra tekniker som kommer upp”, säger han.

”Verkligen nästa generation”

Koenigsegg kallar sig ”agnostiker” gällande hur bilarnas bränsleförsörjning enligt Bloomberg. Företaget använder sig i nuläget av både förbränningsmotorer och elmotorer i nuläget, ofta i kombination med varandra.

”Vad vi menar med agnostiker är att vi blandar och matchar vad som är mest vettigt vid varje given tidpunkt och för varje modell. Vi sitter inte fast i traditionell förbränningsteknik. Tekniken vi utvecklar där är verkligen nästa generation utöver allt annat jag har sett på marknaden, och även nästa generations elektrifiering, och att kombinera dessa tekniker på ett intressant sätt för att göra vår produkt framträdande och vara så konkurrenskraftig som vi kan med så lite miljöavtryck som möjligt.”

ANNONS
ANNONS

”Du behöver inte förorena planeten bara för att du vill ha en snabb, intressant sportbil”, säger Christian Von Koenigsegg.

Läs mer: Koenigsegg växer – måste anställa hundratals