Efter en rejäl budstrid såldes Carroll Shelbys egen Shelby 427 Cobra.
Legendariska bilbyggaren köpte bilen 1966 och ägde den fram till sin död 2012.
Priset slutade på hisnande 50 miljoner kronor.

Mycket bättre och mer spännande än så här blir det inte om du gillar muskelbilar. Den gångna helgen gick en väldigt speciell Shelby 427 Cobra under hammaren på Mecums bilauktion i USA.

Rena hysterin utbröt när beundrande åskådare flockades runt bilen. Efter en riktig budstrid mellan två budgivare där ingen ville ge sig slutade priset på 50 miljoner kronor, inklusive auktionsavgifter.

En Shelby 427 Cobra i originalskick är ovanlig i sig, men det här exemplaret hade dessutom ägts sedan 1966 av modellens skapare Carroll Shelby. Han var så fäst vid bilen att han aldrig släppte den. Den fanns i hans samling i 46 år, ända tills han gick bort 2012.

Bilen har renoverats till fullständigt nyskick. Foto: Mecum

Carroll Shelby gjorde flera förändringar av bilen under sitt ägarskap. 1972 lackerades den blå och fick en guldnos. 2002 var det dags att lacka den röd. Men efter Shelbys död återställdes bilen till originalskick i charcoal grey. Endast fem Shelby 427 Cobra har den färgen. Dessutom gjordes en mycket noggrann renovering där allt på bilen återställdes till nyskick.

Men priset på 50 miljoner är långt ifrån auktionsrekordet. Den allra första Shelby Cobran såldes nyligen för 120 miljoner kronor.

Bilen leveererades 1966 till Carroll Shelby. Foto: Mecum

Carroll Shelby är racerföraren som sadlade om och blev ett bilgeni. Han skapade Shelby Cobran genom att kombinera brittiska chassin från AC Cars med Fords smallblock-V8. Den legendariska Shelby Cobra var född. Du kan läsa mer om modellens spännande historia i detta reportage.

ANNONS
ANNONS

Lite senare upprepade Carroll Shelby reptricket med Ford Mustang och försåg bilarna med rejält trimmade V8-motorer som gav Mustangen otroliga prestanda.

Under huven finns en bigblock-V8:a på 7.0-liter. 550 hästkrafter ger den lilla roadstern hisnande prestanda. Foto: Mecum

 

Nu åker Cobran vidare till nya ägare – som spenderat 50 miljoner kr. Foto: Mecum