Dagens PS

Nu är konkursen i Saab äntligen klar

Victor Muller kommer aldrig att glömma Saabkonkursen, minnet är ristat med blod säger han tio år senare. Foto: Saab
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 22 nov. 2022Publicerad: 22 nov. 2022

Biltillverkaren Saab meddelade att bolaget försattes i konkurs redan i december 2011. Processen har varit lång och kostsam, men nu har den äntligen nått sitt slut.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det svenska bilmärket Saab grundades år 1947 och sålde bilar som Saab 900 och Saab 9000 som båda blev mycket populära under sin tid.

Köptes upp av GM

Under senare år köptes bilföretaget upp av General Motors och modeller som Saab 9-3 och Saab 9-5 såg världen.

År 2010 såldes företaget till Spyker, men Saab gick inte att rädda och försattes i konkurs i december 2011.

Den omtalade konkursen har varit långdragen och fastställdes så sent som i april i år.

18 miljoner kronor ska delas ut

Efter det följde en förfrågan om överklagande, men det blev inget överklagande vilket innebar att konkursboet kunde dela ut kvarstående pengar.

Det handlade om knappt 18 miljoner kronor som har fördelats och betalats ut till cirka 900 tidigare anställda.

ANNONS

Staten förlorar 900 miljoner kronor

Saab Automobiles konkurs, som pågått i elva år, har kostat svenska staten runt 900 miljoner kronor. De förlorade pengarna är tidigare lån som staten gick i borgen för.

Summan kunde räknas fram efter att staten sålt Orio, som tidigare hette Saab Parts, för ungefär en halv miljard kronor. Bolaget togs över efter konkursen och såldes i juni i år.

I och med att alla pengar äntligen har betalats ut kan den långdragna processen ses som avslutad. Nu har alltså Saabs konkurs nått vägs ände.

Läs även: Topplista: De bilmodeller som funnits längst 
Läs även: Här är världens ovanligaste kombi 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS