Bilen har en drivlina som går på el, bensin och gas, konstaterar Teknikens Värld som rapporterar från bilsalongen i Genève.
Skoda Vision X har "intressant teknik"


Mest läst i kategorin
Äntligen, skriver tidningen, har skynket fallit för tjeckiska Skodas konceptbil Vision X, som alltså kombinerar tre drivsätt: el, bensin och gas.
Vision X är enligt Teknikens Värld “en crossover-suv storleken mindre än Karoq och därmed två storlekar mindre än Kodiaq”.

Tjeckiska Skoda Vision X är en lillebror till Karoq och Kodiaq, konstaterar Teknikens Värld. (Foto: Skoda)
Det här är alltså en lillebror till Karoq och Kodiaq. Interiören beskrivs också som minimalistisk, där skärmarna på känt Skodamanér är integrerade med instrumentbrädan.
“Bensin/gas-motorn pressar ur sig 130 hästkrafter och 200 newtonmeter. Inte mycket men drivlinan är ännu inte komplett, så som vi har beskrivit den. Vision X har nämligen också två elmotorer där den ena är en remdriven start- och hjälpmotor som är placerad tillsammans med 1,5-litersmotorn medan den andra, en större elmotor, sitter i ‘bakaxelklumpen'”, förklarar Teknikens Värld.

Något fartvidunder är inte bilen, 0-100 km/h tar hela 9,3 sekunder och toppfarten är 200 km/h. (Foto: Skoda)
Beroende på underlag kan Skoda Vision X antingen vara framhjulsdriven, bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven.
Något fartvidunder är inte bilen, 0-100 km/h tar hela 9,3 sekunder och toppfarten när du trycker gasen i botten är blygsamma 200 km/h.
“Räckvidden anges till 65 mil och det är inte elmotorernas förtjänst, även om de på egen hand kan sätta fräs på bilen i upp till två kilometer. Det är gastankarnas och den lilla bensintankens förtjänst att räckvidden håller sig uppe på nämnda nivå. Utöver räckvidden nämns även nivån på koldioxidutsläppet – 89 gram per kilometer”, berättar Teknikens Värld.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.