Dagens PS

Skattechock för pendlare: ”Dråpslag mot bilister”

Energiminister Anders Ygeman har presenterat det nya förslaget till resesubventioner. Bilpendlare förlorar stort. Foto: Press
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 30 okt. 2021Publicerad: 30 okt. 2021

Regeringens nya förslag till skattereduktion för resor är en chock för många som måste köra bil till jobbet.
Den som pendlar långt kan få betala 20 000-30 000 kronor mer i skatt per år.
– Ett dråpslag mot alla som är beroende av bilen, säger Niklas Wykman, skattepolitisk talesperson för Moderaterna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nyligen presenterade regeringen sitt nya förslag till skattereduktion för arbetsresor. Det nuvarande systemet med reseavdrag ska skrotas och ersättas med skattereduktion. Syftet är att förenkla hanteringen och utjämna skillnaden mellan de som bilpendlar och åker kollektivt.

Bil jämställs med kollektivtrafik

I dag får den som resependlar med bil ersättning med 18,50 kronor per mil. I det nya förslaget får alla som pendlar en skattereduktion på fem kronor milen. Och det kommer vara oberoende av om du tar bilen eller åker kollektivt.

För den som måste pendla långt med bilen och inte har möjlighet att åka kollektivt blir det en skattechock. Den som har tio mil till jobbet och behöver åka bil kan med dagens regler få sin skatt sänkt med 34 684 kronor netto.

Förlorar 21 000 kronor

Med nya förslaget sänks ersättningen till 13 650 kronor. En smäll på drygt 21 000 kronor. Den som tjänar lite och har lägre skatt förlorar 9000 kronor per år. För den som bor i storstad och pendlar sex mil om dagen enkel väg är förlusten 12 500 kronor per år. För ett hushåll med två bilpendlare kan skattesmällen bli 3000-4000 kronor per månad.

– Vi är kritiska till förslaget så som det är utformat. Det blir mycket dyrare för de som inte har alternativ och måste åka bil. Det är ett dåligt och ogenomtänkt förslag, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig hos M Sverige.

Moderaterna kritiska

ANNONS

Även Moderaterna är kritiska till förslaget och menar att syftet med politiken är att straffa de som måste använda bilen.
– Det är ett ytterligare dråpslag mot de som är beroende av att köra bil. Vi är emot förslaget, det slår väldigt hårt för de som är beroende av bilen för att ta sig till jobbet och klara vardagen. Det följer den logik som Miljöpartiet fått med sig Socialdemokraterna och Centerpariet på. Det gäller både bonus-malus, bränsleskatterna och reseavdraget, säger Niklas Wykman, skattepolitisk talesperson för moderaterna.

SL-åkare är vinnare

För den som åker kollektivt och har långt till jobbet är förslaget däremot mycket lönsamt. Tidigare kunde SL-pendlare inte göra reseavdrag då det finns ett schablonavdrag på 11 000 kronor. Den som långpendlar från till exempel Nynäshamn kan få 13 650 kronor i skattereduktion. Det innebär att SL-kortet blir betalt i 11 månader och att det blir drygt 3000 kronor över till något annat trevligt. Även de med kortare kollektiv pendling kan tjäna flera tusen kronor.

– Vi vill att fler ska kunna ta del av subventionen för arbetsresor. Med vårt förslag får också butiksbiträdet som bor i Sävar och tar bussen till Umeå eller undersköterskan som tar pendeltåget från Nynäshamn till Södersjukhuset en skattereduktion, säger biträdande finansminister Åsa Lindhagen (MP) i ett uttalande.

Ygeman: Mer rättvist

Energiminister Anders Ygeman uttalade nyligen att glesbygdsbor kan komma att kompenseras för de rekordhöga priserna på bensin och diesel. Nu ser det ut att bli tvärtom. Dagens PS har sökt Anders Ygeman för en kommentar. Så här sade han förra veckan när förslaget presenterades:

– Det nuvarande reseavdraget är krångligt och omodernt och ger upphov till mycket fel. Tanken med det nya förslaget är att enbart antalet resor behöver deklareras. Det innebär såklart en kraftig förenkling. Vi gör skattelättnaden mer rättvis. I dagens system får den med höga inkomster mer i kompensation för sina resekostnader än den med lägre inkomster, säger Anders Ygeman.

Planen är att förslaget ska träda i kraft 1 januari 2023, det ska nu ut på remiss. Det bedöms vara kostnadsneutralt, men ge kommunerna högre skatteintäkter på bekostnad av statsfinanserna.

ANNONS

Så slår nya resesubventionen

Person som pendlar 20 mil om dagen med bil och har 50 000 kr i månadslön
Reseavdrag i dag: 34 684 kr netto i skattelättnad.
Med nya förslaget: 13 650 kr i skattereduktion.
Förlorar 21 034 kr / år

Person som pendlar 20 mil om dagen med bil och har 30 000 kr i månadslön
Reseavdrag i dag: 22 678 kr netto i skattelättnad.
Med nya förslaget: 13 650 kr i skattereduktion.
Förlorar 9028 kr / år

 

Person som pendlar 12 mil om dagen i Stockholmsområdet och har 50 000 kr i månadslön
Reseavdrag i dag: 18 878 kr netto i skattelättnad.
Med nya förslaget: 6300 kr i skattereduktion.
Förlorar 12 578 kr / år

Person som pendlar från Nynäshamn till Sollentuna med SL-kort
I dag: 0 kr i reseavdrag
Med nya förslaget: +13 650 i skattereduktion.
Tjänar: 13650 kr / år.

Person som pendlar från Södertälje till Solna med SL-kort
I dag: 0 kr i reseavdrag
Med nya förslaget: +1 890 kr i skattereduktion.
Tjänar 1890 kr / år. 

Tabell – så förlorar bilpendlare

ANNONS

Källa: Regeringens PM

 

Tabell – så vinner kollektivpendlare

Källa: Regeringens PM

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS