Snart kan det bli kommunal skatt på parkering – det föreslår det statliga projektet KomPark. ”Öppnar för en tydligare miljöstyrning”, säger Åsa Romson.

ANNONS

Projektet KomPark vill utreda möjligheten att införa en kommunal parkeringsskatt. Projektet finansieras av Energimyndigheten och drivs av IVL Svenska Miljöinstitutet, Klimatkommunerna och Chalmers Tekniska Högskola.

Det skulle innebära att parkeringsytor som inte ägs av kommunen kan beläggas med skatt, till exempel vid stormarknader och arbetsplatser. Intäkterna ska sedan användas till att finansiera förbättrad mobilitet, som kollektivtrafik. Flertalet kommuner uppges vara intresserade.

”Vid utredning av en parkeringskatt bör en viktig del vara att studera hur den, förutom att minska på biltrafik och parkeringsytor, även kan bidra till förbättrad mobilitet genom till exempel förstärkt kollektivtrafik”, säger Henrik Kloo, transportexpert på forskningsinstitutet IVL som är en av de som driver projektet KomPark i ett pressmeddelande.

Vill du läsa mer nyheter om skatter och finanspolitik?
Ta enkelt del av vår kostnadsfria nyhetstjänst!

Skatt på parkering i Storbritannien och Australien

Parkeringsskatt finns idag i städer i Storbritannien och Australien, skriver KomPark i pressmeddelandet. Idén ska presenteras imorgon torsdag på ett webbinarium om förutsättningar och juridiska möjligheter för en kommunal parkeringsskatt.

”Det har jag inte funderat över. I Nottingham i England har man infört en parkeringsskatt och där har det handlat om omkring 5 000 kronor per år och plats. Det har lett till att företagen har minskat antalet parkeringsplatser med tio procent för att få ner skattekostnaden”, säger Henrik Kloo.

Klimatet största motivet

Det viktigaste motivet till att införa en parkeringsskatt är klimatet, visar en enkätundersökning och intervjuer med fokusgrupper som KomPark gjort. Kommunerna vill enligt undersökningen kunna bestämma själva om parkeringsskatten, men vill samtidigt ha nationella riktlinjer och stöd.

ANNONS
ANNONS

”En tänkbar lagstiftningsförändring är att ge möjlighet till införande av en kommunal parkeringsskatt samtidigt som ändringar görs för en modern reglering av dagens kommunala gatuparkeringsavgifter som öppnar för en tydligare miljöstyrning”, säger Åsa Romson, projektdeltagare och miljöjurist på IVL. Hon är också tidigare vice statsminister, klimat- och miljöminister samt före detta språkrör för Miljöpartiet.

Läs även: Kollektivtrafik viktig faktor för antalet parkeringsplatser [Dagens PS]