Ford GT LM Edition blir slutet på den andra och nuvarande generationens super-Ford – bilmodellen vars extremt påkostade anfaders enda syfte var att sätta Enzo Ferrari på pottkanten.

ANNONS

När det begav sig ska det enligt sägnen ha gått till på ungefär följande sätt.

Henry Ford II gav sig på att köpa bilmärket Ferrari, inklusive racingstallet. Den sista detaljen var mer än vad Enzo Ferrari var villig att gå med på – Scuderia Ferrari var ju själva kronjuvelen. Pinsamt för Henry “Hank the Deuce” Ford.

Vederbörande gjorde då det enda rätta (givet den sortens megalomani som rimligtvis följer av att ärva ett av världens viktigaste industriföretag, inklusive dess upphovsmans fullständiga namn): han kastade omkring 25 miljoner 60-talsdollar på en hämndaktion, som fick namnet Ford GT40.

Le Mans-Forden är ett arv värt att fira

GT40 blev en så legendarisk modell att Ford under det förrförra decenniet bestämde sig för att väcka liv i Le Mans-arvet med hjälp av den retrodesignade superbilen Ford GT.

När Ford år 2016 firade 50-årsjubileum för 1966 års Le Mans-vinst var det dags för en ny generation av Ford GT, och en ny vinst på Le Mans.

ANNONS
ANNONS
le mans ford gt win 2016
Så här såg det ut när bil nummer 68 tog hem vinsten på Circuit de la Sarthe, 50 år efter den första vinsten för den amerikanska biltillverkaren. (Foto: Ford)

Det är den vinnarbilen som har fått agera förebild när de sista 20 exemplaren av den andra generationens Ford GT ska byggas. Bil nummer 68 gick i rött och blått, och så även den mycket exklusiva Ford GT LM Edition.

Likt en racerbil har Ford GT LM Edition en asymmetrisk inredning

Det som skiljer denna sista modell från “vanliga” Ford GT (en bil som oavsett variant är närmast omöjlig att få köpa) är i huvudsak färg.

front lm edition
Foto: Ford
rear ford gt lm
Foto: Ford
lm edition doors
Foto: Ford

Exteriört ackompanjeras karossens i huvudsak silvriga kulör av antingen blå eller röda accenter. Den kontrasterande färgen finns på karossens nedre regioner, samt runt glaspartiet som täcker den mittmonterade V6-motorn.

På insidan får man en väldigt blå eller röd förarstol, medan inredningen i övrigt går i svart. Det ska föra tankarna till en racerbil, som ju av viktbesparingsskäl bara utrustas med en stol och då bakom ratten.

lm edition interior
Förarstolen sticker ut. (Foto: Ford)

Äkta racing-DNA

Det må låta som ett märkligt designuttryck, men det är inget jämfört med plakatet som från sin plats på instrumentbrädan skvallrar om bilens unikhet.

ANNONS
ANNONS
ford gt lm edition badge
Brickan som avslöjar att man befinner sig i en specialmodell är delvis tillverkad av Le Mans-bronsvinnande vevaxel. (Foto: Ford)

Den är nämligen tillverkad av en legering innehållandes nermald vevaxel från den Ford GT som knep tredjeplatsen i 2016 års upplaga av Le Mans 24-timmarslopp. Något ska man ju göra för att differentiera den tionde specialmodellen i ordningen. 

Slutligen har LM Edition ett särskilt, 3D-printat avgassystem – och sannolikt ett astronomiskt högt pris. Men det lär knappast drabba någon fattig; det drabbar högst 20 välbemedlade VIP-kunder till Ford.

Läs även: Test: Ford GT [Högsta Växeln]