Logistikbolaget Schenker lägger den största ordern på helt elektriska lastbilar hittills i Europa – de köper svenskt från Volta Trucks med en beställning på 1470 stycken.

ANNONS

Tyska Schenker,  en av världens ledande leverantörer av logistiktjänster och ledande inom europeisk landtransport, och svenska Volta Trucks inleder ett ”storskaligt” samarbete, meddelar bolagen i ett pressmeddelande.

Det är enligt bolagen är den största och viktigaste ordern hittills på ellastbilar i Europa.

”Vi har många utmaningar att övervinna på vägen mot koldioxidneutralitet. Det storskaliga partnerskapet med Volta Trucks tillåter oss att avsevärt öka takten i elektrifieringen av vår flotta och investera i grönare transportlösningar, vilket för oss närmare vårt mål om koldioxidneutral logistik”, säger Cyrille Bonjean, exekutiv vicepresident för landtransport på Schenker i ett pressmeddelande.

Tester i norra Finland och i Sahara

Avtalet innebär att Schenker har lagt en deposition och förbokat 1470 ellastbilar på 16 ton styck från Volta Trucks. Det är en så kallad avsiktsförklaring, som omvandlas till en riktig order efter att DB Schenker utvärderat produkten i sina tester och anpassat terminaler och depåer. Testerna ska ske under april–juni 2022, bland annat i extrema förhållanden i norra Finland och i Saharaöknen.

Med tanke på att en sådan lastbil kostar miljontals kronor så rör det sig om en potentiell miljardorder för Volta Trucks.

”Jag är glad att välkomna DB Schenker som kund hos Volta Trucks. Att arbeta med DB Schenker på Europas största helelektriska lastbilsorder visar det förtroende som stora fraktdistributörer har för vår förmåga att leverera ett nollutsläppsfordon i världsklass i tid och till högsta möjliga kvalitet”.

Ger en känga till Sverige

Det blir dock inte i Sverige som lastbilarna kommer att rulla.

”Vi börjar med London och Paris. Sedan startar vi upp i Madrid, Milano och i Rührområdet. Vi tittar också på Hamburg och så kommer vi antagligen att serva Rotterdam och Haag”, säger Volta Trucks grundare och styrelseordförande Carl-Magnus Norden till TT (länk till Folkbladet). 

ANNONS
ANNONS

Han ger också en känga till Sverige, och jämför med att Paris beslutat om dieselförbud från och med 2024 samt att Frankrike och Tyskland erbjuder kraftiga subventioner vid inköp av eldrivna lastbilar.

”I Sverige är det mycket prat, men det är inte mycket stöd till den här omställningen. Sverige borde kunna vara mycket mer i framkant, tycker jag”, säger han.

Läs även: Här är Sveriges nya ellastbil [Dagens PS]