Den sänkta bränsleskatten från regeringen blev i själva verket en höjning och för staten innebär det mer intäkter på momsen på bensin och diesel.

ANNONS

Staten är stor vinnare när bränslepriserna rusar i höjden.

När bensin och diesel blir dyrare ökar också momsintäkterna. Momsen är en skatt som går rakt in i statens kassakista.

Sajten Carup, som kikat närmare på vad staten drar in i drivmedelsskatter, konstaterar att vinsten för staten exempelvis är 800 miljoner kronor på årsbasis, samtidigt som bensinen har sänkts med 165 miljoner kronor.

Staten tjänar hundratals miljoner mer i år på bränslepriserna än förra året

I år gör staten 666 miljoner kronor mer i vinst än i fjol, framgår det.

Den 1 maj i år skulle hårt pressade privatbilister, åkerier och andra företag som är beroende av sina fordon få skattelättnader vid pumpen.

Då sänktes mycket riktigt bränsleskatten, enligt regeringslöftet, med 1,80 kronor inklusive moms.

Stödpaketet sträcker sig fram till sista september men finansminister Mikael Dambergs (S) tal om att det kostar staten 3,7 miljarder kronor är en sanning med modifikation för i praktiken har bränslepriserna höjts och staten tjänar nu mer än före sänkningen.

Carups granskning visar att det är momsen på 25 procent på drivmedel som gör att staten alltjämt är en vinnare.

ANNONS
ANNONS

Sajten konstaterar att bensinpriset stigit med nästan sju kronor sedan maj 2021 och att dieseln gått upp i pris med åtta kronor under samma tid.

Den 1 oktober höjs för övrigt skatten igen på bensin och diesel – då tjänar staten ännu mer pengar på bränsle.

Läs även: Slurp – så försvann det lägre priset på bränsle [Dagens PS]