Dagens PS

SAAB säljer fortfarande bilar i Taiwan

I Taiwan finns det fortfarande SAAB-återförsäljare som lever. (Foto: Carscoops)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 01 nov. 2022Publicerad: 01 nov. 2022

Scandinavia Asia Corporation (SAC) baserade i Taiwan har sedan 80-talet sålt SAAB-bilar genom sitt återförsäljarnätverk. Trots att det svenska märket sattes i konkurs 2011 lever de fortfarande kvar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Totalt har SAC sex verkstäder runtom i Taiwan med ytterligare tolv på andra håll.

Saab

Denna anläggning öppnades förra året. (Foto: Youtube)

Full gas

De öppnade sin senaste anläggning förra året och har som uppdrag att säkerställa att alla kunder ska kunna hålla sina bilar rullande. De säljer också bilar, men, uppenbarligen, endast begagnade.

Salo Yang, vice-VD för SAC, säger att ”vi gör vårt bästa för att hålla SAAB levande på Taiwans vägar”. Han fortsätter ”vi vill erbjuda service till alla bilar eftersom det är vårt ansvar då det var SAC som sålde alla SAAB-bilar i Taiwan”.

Företaget ser det som sin plikt att tillhandahålla ett fungerande service- och återförsäljarnätverk för de SAAB-kunder som fortfarande existerar.

Saab

Finns även merchandise för de som vill ha. (Foto: Carscoops)

ANNONS

Senaste nytt

Flera leverantörer

ANNONS

För att kunna hålla verksamheten levande är de beroende av delar från dels GM, dels AC Delco och Orio som fortfarande tillhandahåller rätt delar.

I vissa fall har SAC tillverkat egna delar, allt för att hålla bilarna levande för sina kunder.

Föga förvånande görs allt detta på eget initiativ och GM (eller för den delen SAAB-gruppen) har ingen som helst inblandning i det hela.

SAAB: en sorglig historia

Just SAAB är ett märke som lockar fram oerhört starka känslor bland märkets fantaster, något vi fick erfara på årets SAAB-festival, där märket firade 75 år.

Det faktum att det finns en självständig återförsäljare som, efter över ett decennium sedan det svenska märket gick i graven, fortfarande tillhandahåller reservdelar, verkstäder och försäljning talar sitt tydliga språk.

Vem hade kunnat tänka sig att den största aktiviteten skulle förflyttas från Trollhättan till Taiwan?

Läs även: Saabfestivalen 2022 – 75 år med Saab

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS